Fit / Lifestyle / 6 april 2016

5 tips om 5 kilo af te vallen

Afvallen, het is een blijvend populair thema. Veel mensen zijn bezig met hun gewicht en hoe hun lichaam eruit ziet. Niet gek dus dat de tips om af te vallen je om de oren vliegen wanneer je een beetje rondkijkt op internet. Vaak zijn deze tips gerelateerd aan voeding. Maar afvallen draait om meer dan alleen letten op wat je eet. Voeding is een belangrijk aspect wanneer je wat kilo’s kwijt wil raken, maar ook het fysieke en mentale onderdeel spelen een belangrijke rol. Sporten en goede motivatie in combinatie met de juiste voeding kan ervoor zorgen dat jij je ideale gewicht kunt bereiken.

 

afvallen tips

 

Tip 1: Drink

Naast voeding is het nuttigen van de juiste dranken dé key om af te vallen. We weten allemaal dat water drinken goed voor je is, het liefst twee liter per dag. Maar we zijn ook op zoek gegaan naar wat andere tips. Bijvoorbeeld het drinken van citroenwater. Voordeel van dit drankje is dat het wat meer smaak heeft, de hele dag water drinken gaat veel mensen toch wel vervelen. Een ander voordeel is dat citroen een zuiverende werking heeft en de spijsvertering bevordert, wat dus perfect is voor gewichtsverlies. Daarnaast is het ook goed om thee te drinken. De nieuwe schijf van vijf doet zelfs een aanbeveling voor 3 tot 4 koppen thee per dag. Goed nieuws voor de theeleuten onder ons! Zorg dus dat je je lichaam goed hydrateert en het verwijderen van afvalstoffen stimuleert door voldoende goede dranken te drinken gedurende de dag. Een groene smoothie kun je snel en makkelijk zelf maken met een blender en zit boordevol vitaminen!

Tip 2: Beweeg

De andere key tot gewichtsverlies is natuurlijk: sporten. Doe dit echter wel in combinatie met de juiste voeding, zoals ik je eerder al vertelde in mijn blog over sport en voeding. Door voldoende te bewegen verbrand je koolhydraten en vetten en die wil je graag kwijt om van die overtollige kilo’s af te komen. Voordeel van regelmatig sporten is dat je je energieker gaat voelen waardoor je gedurende de dag ook actiever zult zijn. Om gewicht te verliezen is het belangrijk om vooral ook aan je conditie te werken en niet alleen aan je kracht. Wanneer je spieren op gaat bouwen door veel krachttraining te doen zal je gewicht juist toenemen, want groeiende spieren wegen zwaarder dan vet. Denk dus ook aan cardio om de nodige vetten te verbranden.

Tip 3: Slaap

Waarschijnlijk denk je dat slapen je niet zal helpen om af te vallen, maar het tegendeel is waar. Slapen is een ontzettend belangrijke factor wanneer je een aantal kilo’s wil afvallen. Hier zijn een aantal voorname redenen voor. Een voor de hand liggende reden is dat wanneer je meer uren slaapt, er minder uren overblijven om te eten. Logisch, maar het effect andersom is nog veel voornamer. Wanneer je te weinig uren slaapt en dus meer vermoeid bent, wordt je hongergevoel meer aangewakkerd. Een ander nadeel van te weinig slaap is dat je minder energie hebt om activiteiten te ondernemen. En sporten is natuurlijk juist een goede manier om van die kilo’s af te komen. Als laatste heeft slaap veel invloed op je stofwisseling. Het is belangrijk dat je stofwisseling in balans blijft zodat je genoeg calorieën kunt verbranden. Voldoende slaap op vaste tijden houdt dus je stofwisseling in balans.

Tip 4: Vind de juiste motivatie

Je innerlijke motivatie is het allerbelangrijkste, maar een externe motivator kan je soms net dat benodigde zetje geven. Denk hierbij aan een vriend of vriendin die samen met jou aan hetzelfde doel wil werken. Het is altijd leuker om samen af te zien in de sportschool dan alleen, nietwaar? Daarnaast zijn er tegenwoordig ook allerlei apps waar je je dagelijkse activiteiten en voedselinname bij kunt houden en die je motiverende berichten en statistieken sturen. Maar onthoud: waar een wil is, is een weg. Dus de belangrijkste motivator om af te vallen ben jijzelf. Stel dus persoonlijke doelen waar je gericht naartoe kunt werken. Handige tip: zorg dat je doelen haalbaar maar tegelijkertijd ook uitdagend zijn en stel tussentijdse, kleinere doelen. Op deze manier behaal je het snelst het gewenste eindresultaat.

Tip 5: Vind regelmaat

Afvallen is een proces dat tijd nodig heeft. Hoe graag we die kilo’s ook willen verliezen, het resultaat is helaas niet binnen een dag en ook niet binnen een week te zien. Zorg dus dat je voor een langere periode een regelmatig schema aanhoudt. Probeer op vaste tijden te eten, te bewegen en te rusten. Wanneer je lichaam in balans is en zich daar minder op hoeft te focussen zal het makkelijker zijn om kilo’s kwijt te raken. Dit begint al in de ochtend wanneer je lichaam opstart. Een ontbijt zorgt ervoor dat je stofwisseling aan het werk wordt gezet en je gedurende de dag ook calorieën kunt verbranden. We kennen inmiddels allemaal de argumenten dat we zo weinig tijd hebben ’s ochtends en liever wat langer in bed blijven liggen. Daarom hebben we je eerder al wat tips gegeven voor makkelijke en snelle ontbijtrecepten. Begin je dag goed, zorg voor regelmaat en houd vooral vol! Geduld is een schone zaak maar dan is de beloning van het afvallen extra groot.

 

liefs whitney

Delen?

Reacties



Whitney
Whitney
Whitney (22) is studente consumentenpsychologie en leert bij OTTO's social team alles op het gebied van online marketing. Naast haar studie heeft ze een passie voor wedstrijdzwemmen, is ze dol op lekker eten en blijft ze graag op de hoogte van de laatste trends op het gebied van mode en lifestyle. Via social media weet ze altijd de leukste outfits en lekkerste restaurantjes te vinden.