Help het is weer ochtend! 5 tips om energiek op te staan

Bleh, daar lig je dan. Lekker in je warme bedje met je armen om een groot zacht kussen. Geïrriteerd open je je ogen en hoor je het geluid van die verschrikkelijke wekker… Grrr. Dit gevoel herken je vast wel. Wakker worden is niet een van onze favoriete bezigheden en toch doen we het iedere dag. De ene keer gaat het wat makkelijker dan de andere, maar fijn is het zeer zelden.  Na al die jaren ervaring heb je vast al wel wat trucjes geprobeerd om dat wakker worden effectiever te maken; een keertje extra snoozen, je slaaphouding veranderen of een andere wekker kopen. Wij onthullen nu hoe jij écht energieker wakker wordt. Ga voor een energieke en efficiënte start van de dag met deze 7 wakker-word tips!

 

wakker wekker

 

Tip 1: Blijf van die knop af!

Van veel mensen is het snoozen van de wekker de eerste handeling van de dag, maar dit moet stoppen. Snoozen is namelijk ook meteen de eerste fout van de dag. Met iedere druk op de snooze-knop word je namelijk alleen maar vermoeider en heb je dus meer moeite met het wakker worden.

Van nature is de mens al niet gewend om wakker gemaakt te worden. Ons lichaam zorgt ervoor dat er op basis van licht bepaalde hormonen aangemaakt worden die ervoor zorgen dat wij in de avond in slaap vallen en in de ochtend weer vanzelf wakker worden. Tadaa het principe van het slaap waak ritme! Iedere keer dat jij onnatuurlijk (dus door die verschrikkelijke wekker) wakker gemaakt wordt raakt dit ritme verstoord, wat slecht is voor je gezondheid. Bij iedere snooze herhaal je dit proces. NOT GOOD dus!

Probeer dus tegenwoordig je snooze-button met rust te laten. Heb je je wekker op je telefoon dan kun je waarschijnlijk de snooze-functie simpelweg verwijderen. Bij een ouderwetse wekker kun je bijvoorbeeld ervoor zorgen dat je de wekker wat verder van je bed zet zodat je uit bed moet stappen om de wekker te beëindigen. Wil jij helemaal natuurlijk wakker worden? Koop dan bijvoorbeeld een wake-up light. Deze wekkers maken jou wakker zoals we van nature gewend zijn, namelijk door middel van natuurlijk verloop van licht.

Tip 2: Blijf offline

In de ochtend hou je het zo rustig mogelijk. Zo bespaar je wat energie voordat de dag echt begint. Concentreer je bijvoorbeeld gewoon op je lekkere kopje koffie of je broodje met kaas. Je hoofd heeft het overdag al druk genoeg. Belangrijk is dus dat je de grote hoeveelheden informatie lekker laat voor wat het is. Neem een lekkere douche om alvast wat rustig op te starten en begin pas als je je fris voelt weer aan je e-mails of whatsappjes. Dit zijn namelijk enorme energiesuckers en kosten daarnaast ook nog heel veel tijd.

Tip 3 : Speel met licht

Zoals ik al eerder al zei is je lichaam van nature gewend een hormoon aan te maken door middel van de hoeveelheid licht. Daarom is een wake-up light een goede wekker voor mensen die ‘s ochtends vaak vermoeid wakker worden. Ook kan het helpen om in de morgen de gordijnen meteen open te maken ( dit werkt natuurlijk alleen als het licht is buiten). Daglicht zorgt ervoor dat je wakker wordt en je lichaam maakt meer vitamine D aan. Je lichaam geeft zo je serotonine level een boost waardoor jij energiek wordt! Voel je dus helemaal happy in de morgen 😊

Tip 4: Water & zuurstof

Je hebt het vast al vaker gehoord: water is goed voor je! Ook in de ochtend heeft het drinken van water positieve effecten voor je lichaam. Het zorgt ervoor dat je meteen alert bent, hydrateert je lichaam en (belangrijk! let op!) zorgt ervoor dat jij minder honger hebt. Erg handig als jij bijvoorbeeld wil minderen bij het ontbijt. Heb jij wat extra pit nodig deze ochtend? Drink dan een glaasje lauwwarm water met citroen.

Naast water is zuurstof ook belangrijk bij het starten van je ochtend. Misschien ken je dat gevoel wel, dat wanneer je naar buiten loopt je je ineens een stuk vitaler voelt. Zuurstof zorgt voor een helder hoofd en maakt je daardoor een stuk vrolijker. Open dus een raampje en laat je kamer een beetje door luchten. Goodmorning!

Tip 5: Overzicht en rust

Opruimen en opstaan? Ja, je zou deze twee principes niet snel koppelen, maar toch kan een opgeruimd huis voor een energiekere morgen zorgen. Marie Kondo heeft een boek geschreven over het effectief opruimen in je leven. Je zou volgens het dit concept alleen de dingen waar je blij van wordt moeten bewaren. Ook zou je bijvoorbeeld je kleding verticaal in de kast moeten inruimen. Dit zou namelijk ook een positief effect hebben op je humeur.

Een opgeruimd huis helpt in de ochtend! Gemakkelijk fiets je door je ochtendroutine, waarbij je nu alleen spullen tegenkomt waar je werkelijk blij van wordt. Bedenk voor je gaat slapen ‘s avonds ook alvast wat voor outfit je aan wil de dag erna. Zo hoef je ‘s ochtends alleen maar even je kleding aan te trekken!

wakker opstart

Tip 6: De opstart

Waar kom jij ‘s ochtends je bed voor uit? Het antwoord op deze vraag zou veel meer moeten zijn dan alleen je dagelijkse taken. Bedenk je bijvoorbeeld hoe blij een bakkie koffie je kan maken, of hoe happy je hond je begroet in de morgen. Daar kom jij wel voor uit bed, toch?

Of je nu werkt, studeert of thuis het leven runt, zorg dat je voor jezelf je plannen klaar hebt staan. Zo begin jij gemotiveerd aan je dag en kun je nog extra genieten van “je opstart”. Want een goed begin is het halve werk, toch?

Tip: zorg voor een goede ochtend routine. Zo begin ik mijn dag het liefst met een kopje koffie bij het ochtend journaal. Nog op zoek naar een aantal activiteiten om de dag goed te beginnen. Denk dan bijvoorbeeld aan sporten, mediteren of het schrijven van een dagboek.

Tip 7: Eerder wakker betekent eerder naar bed!

wakker bed

Goedemorgen open deur! Eerder opstaan wordt een stuk makkelijker als je eerder naar bed gaat. Je lichaam is in dat geval namelijk simpelweg eerder klaar om wakker te worden. Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt natuurlijk per persoon. De gemiddelde volwassenen slaapt zo ongeveer 7 á 8 uur per dag. Ongeveer 8% van de volwassen kan ook goed functioneren met 6 uur slaap, al valt dit niet aan te raden.

Wil jij eerder gaan slapen maar heb jij geen idee hoe? Denk dat vooral niet te veel na over het slapen. Maak het donker en koel in de slaapkamer en zorg voor een rustige omgeving. Vermijdt ook alcohol. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je sneller in slaap valt, maar kwalitatief wordt je nachtrust veel minder. Benieuwd welke bed het beste bij jou past? Lees dan hier ons blog. 

 

Heb jij ook al zoveel zin om in je lekker warme bedje te kruipen?

 

Deel deze blog met je vrienden:

Tags:  100% Bedtijd Energie Koffie OTTO Slapen Wake up Wekker

Julietta van Vugt




You might also like




0 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.