Fitness apparaten in de sportschool: Hoe gebruik je ze?

Na alle lekkere hapjes en drankjes van de afgelopen zomer is het wel weer eens tijd om tijd te gaan spenderen in de sportschool. Maar hoe werken toch al die fitness apparaten? Het is belangrijk dat jij weet hoe een apparaat werkt, want wanneer je de verkeerde oefeningen uitvoert kan dit juist averechts werken. Verkeerde oefeningen kunnen er namelijk voor zorgen dat je bijvoorbeeld rugklachten of heel veel spierpijn kunt krijgen. In dit blog lees je tips hoe je verschillende fitness apparaten het best kunt gebruiken, zodat jij ook in shape blijft in de wintermaanden. Zonder een blessure op te lopen.

Buikspiertrainer

buikspiertrainer fitness apparaat

In de sportschool, maar ook thuis kun je je buikspieren trainen. Soms kun je dit doen door middel van een buikspiertrainer. Je buikspieren bestaan uit drie zones, de bovenste, onderste en schuine buikspieren. Let daarom goed op dat je het apparaat instelt op de juiste stand. Met een buikspiertrainer kun je o.a. situps doen op een flexibele manier. Stel het apparaat nooit te zwaar in, dit kan je spieren overbelasten. Let op: leg niet alle focus op je buikspieren! Je lichaam bevat veel meer belangrijke spieren die getraind kunnen worden.

Crosstrainer

crosstrainer fitness apparaat

Een crosstrainer is een gebruiksvriendelijk fitness apparaat. De belangrijkste functie is cardiotraining. Je traint niet alleen je bilspieren en hamstring maar ook je bovenlichaam en buikspieren door middel van een cross trainer. Een multifunctioneel apparaat dus! Tip: wil je je lichaam een extra zware training geven, laat dan de handvatten los. Hierdoor moet je onderlichaam nog harder werken. Dit is zwaarder dan je nu misschien denkt, maar de spieren in je onderlichaam moeten harder werken om je lichaam in balans te houden. Wil je in plaats van je spieren te trainen vet verbranden, kies dan voor een interval training.

Halterbank

Een halterbank is geschikt voor echte krachtpatsers. Hiermee kun je veel verschillende spieren in je lichaam trainen maar je traint er vooral je bovenlichaam mee. Een halterbank is voorzien van een rekje waar je de stang in kunt hangen wanneer je vermoeid bent. In iedere sportschool hebben ze er wel eentje! Begin altijd met een stang zonder gewichten. Houd je armen gestrekt wanneer je de stang op juiste positie boven je hoofd hebt. Kies een punt in het plafon waar je naar toe kijkt, en volg nooit de stang met je ogen. Wanneer je dit wel doet zul je niet gauw de stang op de juiste positie krijgen. Tip: til nooit meer dan je eigenlijk aankan, nogmaals: je zult hierdoor je spieren overbelasten en dit heeft nadelige gevolgen voor je gezondheid.

 

Hometrainer

Een hometrainer is een heel bekend fitness apparaat, aangezien je deze ook prima thuis kunt hebben. Wanneer je calorieën wilt verbranden en je conditie wilt verbeteren is een home trainer een geschikt fitness apparaat voor jou! Een hometrainer is iets anders dan een crosstrainer, aangezien je bij een crosstrainer meer een langlauf beweging maakt.

hometrainer fitness apparaat

Bovendien zit je bij een hometrainer en bij een crosstrainer sta je. Daarom traint een hometrainer ook alleen de benen en een crosstrainer ook het bovenlichaam. Dit is dus een keuze die je moet maken, wil je alleen je benen trainen? Maak dan gebruik van een hometrainer. Hij neemt bovendien ook weinig ruimte in beslag, dus je kunt een hometrainer gewoon online bestellen en thuis trainen.

Loopband

loopband fitness apparaat

Iedereen kent ze wel: de loopband. Het lijkt misschien heel makkelijk hoe je op een loopband traint, namelijk gewoon rennen. Maar het is belangrijk dat je weet dat je niet alleen maar minuten lang rent op één en dezelfde snelheid. Je moet namelijk beginnen met een warming-up en eindigen met een cooling down. Bovendien biedt een loopband verschillende trainingsmogelijkheden, bijvoorbeeld de intervaltraining of de helling training. Een helling training kan bijvoorbeeld heel effectief zijn als je je kuiten een boost wilt geven. Zet je helling omhoog, je snelheid wat omlaag en jij bent over een tijdje een echte bergbeklimmer.

Roeitrainer

Een van de meest intensieve sporten voor de spieren in het lichaam is misschien toch wel roeien. Het hele lichaam moet namelijk flink werken wanneer men aan het roeien is.

roeitrainer fitness apparaat

Roeien is dus goed voor je conditie maar ook goed voor je spieren. Je traint namelijk je bilspieren, rugspieren, armspieren en buikspieren. Neem daarom ook zeker gebruik van dit fitness apparaat dat de sportschool biedt. Mocht je liever thuis willen trainen, kun je ook een roeitrainer aanschaffen voor thuis. Een roeitrainer is dus weer een ander cardio apparaat. Je kunt op dit apparaat zelf instellen hoe zware training je wilt. Super handig dus!

Spinningfiets

Een spinningfiets lijkt misschien op een hometrainer maar er zijn wel degelijk verschillen tussen deze twee fietsen. Ten eerste verschillen ze in de manier van trappen. Wanner je op een spinningfiets wilt stoppen, zul je je rustig uit moeten laten trappen. Bij een hometrainer kun je echter per direct stoppen wanneer je wilt. Nog een ander verschil is dat de spinningfiets ontworpen is om snelheid te maken, oftewel om te spinnen. Daarom zit je vaak op dit fitness apparaat gebogen, met een kromme rug. Bij een hometrainer zit je gewoon rechtop, net als dat je anders op een fiets zit. Wil je een fiets met verschillende trainingsmogelijkheden, kies dan voor een hometrainer. Wil je liever racen, met eventueel zelfs wielerkleding aan, kies dan voor een spinningfiets.

spinning fitness apparaat

 

Succes met je workout!

 


Tags:  fitness fitnessapparaten sporten sportschool Tips

Evie van den Berg




You might also like




0 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.