Fit / General / Lifestyle / 10 februari 2018

Gezond afvallen kunnen we allemaal!

Je hebt ze zeker wel eens een keer voorbij zien komen, de Fitgirls! Deze meiden delen hun hele fitlife op Instagram of Facebook en je vraagt je elke keer weer af, hoe houden ze het vol?! We kunnen Instagram niet openen zonder dat we oog in oog komen te staan met superhealthy salades die vol zitten met gezonde superfoods waar jij nog nooit van gehoord hebt. Je wil graag een paar kilootjes kwijt maar om nu elke dag in de sportschool te zitten en te leven op chiazaad, bloemkool en salades zie je ook weer niet zo zitten. Gezond afvallen, hoe doen we dat nou toch???

gezond afvallen nike

Gelukkig kan het ook anders! Niet elke Fitgirl eet alleen maar ‘groen’ of zit daadwerkelijk elke dag in de sportschool. Misschien zien we het niet op Instagram maar deze meiden ploffen ook zeker wel eens op de bank met een zak chips of een chocoladereep.

Maarrr… willen we gezond afvallen? Dan kunnen we zeker nog wat leren van de Fitgirls! Een gezond lichaam en een gezonde geest krijgen we natuurlijk niet zomaar… Lees snel verder waar we aan moeten denken bij het gezond afvallen!

Kijk eens kritisch naar je leefstijl

We willen graag wat kilootjes kwijt die er na een paar maanden niet meteen weer aanzitten. We moeten dus blijvend veranderen om een gewenst resultaat te behalen. Als we ons bewust zijn van onze huidige leefstijl weten we ook waar we aan moeten werken als we willen afvallen. Pak eens pen en papier en schrijf voor een tijdje onder andere op hoe vaak je in de sportschool te vinden bent, hoe vaak per dag je aan het eten bent en of je meestal met de fiets, de auto of misschien wel te voet naar je werk of vrienden gaat. Wanneer dit lijstje af is, zijn de puntjes waar je nog aan moet werken meteen duidelijk.

Nu vraag je je misschien af wat precies een gezonde leefstijl is. Het is lastig om hier een precieze betekenis voor te geven maar de volgende puntjes dragen zeker bij aan een gezonde leefstijl : )

Bewegen!

  • Zeker wanneer je een beroep hebt waarbij je eigenlijk aan je stoel vastgeplakt zit is het belangrijk om op andere momenten van de dag te bewegen. Een paar keer per week naar de sportschool en in plaats van de auto, de fiets pakken doet al wonderen! Sporten brengt zoveel voordelen met zich mee, zoals lekker in je vel zitten en het verlagen van medische risico’s! Tip: een leuke nieuwe sportoufit helpt bij het vinden van motivatie om te sporten ; )

gezond afvallen sporten

Lach! (Dat is niet zo moeilijk toch : D)

  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd! Door leuke dingen te doen en te genieten van het leven ervaar je minder stress en verbrand je ook nog eens calorieën!

gezond afvallen lach

Ben realistisch!

  • We kunnen allemaal wel zeggen dat we gaan veranderen en dat we 5 keer per week naar de sportschool gaan en elk snoepje zullen afslaan. Maar dit is niet realistisch en daardoor zal het ook zeker niet lukken. Snel afvallen moet je niet als doel hebben! Ga voor de kleinere stapjes en beloon jezelf ook zeker wanneer je een doel bereikt hebt! Denk bijvoorbeeld aan leuke nieuwe woonaccessoires als beloning!

Check ook je eetpatroon!

Ook wat betreft het eten is het belangrijk om je bewust te zijn van wat er allemaal in je lichaam terecht komt. Ben je niet alleen bewust van hoe vaak je eet maar ook van wat je eet. Zitten hier genoeg groenten bij of stiekem toch wat teveel Mc Donald’s?

Misschien denk je dat sporten een veel grotere impact heeft dan gezond eten. Maar een goed eetpatroon is minstens zo belangrijk als sporten. Alleen je eetpatroon aanpassen heeft al invloed op het cijfertje op de weegschaal!

Een gezond eetpatroon aanhouden betekent niet dat je al het ongezonde eten uit de weg moet gaan. Ik bedoel, chocolade is toch echt wel een eerste levensbehoefte (toch dames?!). Dit mogen we dan ook zeker gewoon blijven eten, zolang we het allemaal een beetje in balans houden.

Balans is dan ook de key tot een gezond en realistisch eetpatroon. Hou je vast aan de welbekende 80/20-regel. Wanneer je 80% van je tijd probeert gezond te eten, kun je 20% van je tijd wel voor een ongezonde snack kiezen : ). Let op: soms denk je dat je gezond aan het eten bent, maar dat kan uiteindelijk nog wel tegenvallen. Kijk af en toe eventjes op de verpakking van producten en kom erachter of het nu echt gezond is!

Tenslotte wordt het volgende vaak vergeten: water drinken! Soms denken we dat we trek hebben en gaan we snacken terwijl we eigenlijk alleen maar een lekker glas water nodig hebben. Zorg er dus voor dat je genoeg water drinkt!

Dus waar wachten we nog op?! We gaan gezond afvallen! : )

liefs liselotte

Delen?

Reacties


Liselotte Stienen