Gezonde en lekkere ontbijt ideeën om de dag goed te beginnen

Een dag niet ontbeten is een dag niet geleefd! Maar heb jij vaak weinig tijd in de ochtend? En kies je er dan maar voor om niet (echt) te ontbijten? Dan mis je echt iets! Als je je dag begint met een goed ontbijt voel je je de hele dag veel fitter en energieker. Vind je een boterham met ham of kaas een beetje saai? Krijg je dat ‘s ochtends niet naar binnen? Of ben je gewoon toe aan iets nieuws? Dan zijn onderstaande gezonde en vooral lekkere ontbijt ideeën echt iets voor jou!

Ontbijt ideeën

Avocado ontbijt

avocado ontbijt

Een avocado is in de ochtend écht een topper! Deze groene vriend is romig, fris en het heeft niet een al te overheersende smaak. De makkelijkste ontbijt optie met avocado is een avocado toast. Begin met het roosteren van jouw boterham. Je kunt de avocado daarna gewoon in stukjes snijden. Maar je kunt er ook een huisgemaakte guacamole van maken. Breng het geheel een beetje op smaak met wat peper en zout en jouw ontbijt is klaar! Wil je net wat meer smaak toevoegen? Kies dan nog een extra topping. Tip: tomaat, radijs, paprika en noten gaan heel goed samen met avocado. Heb je een keer zin in iets anders dan brood? Kies dan voor de breakfast taco! Nadat je de taco’s warm gemaakt hebt vul je deze met roerei, avocado en geroosterde paprika. Een gegarandeerd succes!


Havermout ontbijt

havermout ontbijt

Gezond, lekker én snel! Het leuke aan een havermout ontbijt is dat je het elke dag anders kunt maken. Variëren kan met allerlei toppings! De havermout maak je door melk te verwarmen in een pan. Het is hierbij belangrijk dat je goed blijft roeren. Kookt de melk? Voeg dan al roerend de havermout toe. Draai het vuur laag en laat het mengsel al roerend 5 minuten indikken. Nu mag je het vuur uitdraaien en kun je jouw favoriete toppings toevoegen. Tip: (gedroogd) fruit, noten, kaneel en honing. Wil jij er een echte guilty pleasure van maken? Voeg er dan een beetje cacaopoeder of chocolade stukjes aan toe. Wil je een andere basissmaak toevoegen aan je havermout? Dan kun je ook kiezen voor een ander soort melk. Heb jij de varianten met sojamelk, amandelmelk, kokosmelk en havermelk al geprobeerd?


Smoothie ontbijt

smoothie ontbijt

Ontbijt smoothies zitten boordevol vitaminen. Je krijgt direct een belangrijk deel groente en fruit binnen. En je kunt zelf kiezen wat je erin gooit! Kies je voor een zoetere smoothie? Pak een blender en gooi hem vol met jouw favoriete fruit en groente. Een beetje melk, yoghurt of water is een goede toevoeging aan jouw ontbijt smoothie. Een favoriet die we met jullie willen delen is de avocado mango smoothie: 1 avocado, 1 mango, 1/2 limoen, 75 gram aardbeien en 60 ml water. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een groene smoothie. Het ziet er misschien een beetje spannend uit. Maar het is zeker het proberen waard! Onze favoriet is de spinazie banaan smoothie: handvol verse spinazie, 1 banaan, 1/2 mango, 1/2 ananas en een glas water. Het toffe is dat er zo veel verschillende smoothies gemaakt kunnen worden. Dus: elke dag een ander ontbijt!


Pannenkoeken ontbijt

pannenkoeken ontbijt

Hoe heerlijk is dat, ontbijten met pannenkoeken?! Er zijn zo veel verschillende manieren en varianten om ontbijt pannenkoeken te maken. De makkelijkste zijn de bananenpannenkoeken. Ben je benieuwd hoe je deze maakt? Je prakt de bananen fijn en mengt dit met wat eieren en melk in een keukenmachine. Dan voeg je er wat havermout aan toe en het beslag is klaar! Schep nu met een grote pollepel het beslag in de pan. Zijn ze mooi goudbruin gebakken? Dan zijn jouw pannenkoekjes klaar. Ze zijn nu al heel lekker, maar met wat toppings is jouw ontbijt echt een feestje! Eigenlijk kun je hiervoor dezelfde toppings gebruiken als bij jouw havermout ontbijt. Wil je graag variëren met het pannenkoeken beslag? Dat kan! Dan zijn citroen yoghurt pannenkoekjes ook echt een aanrader. Tip: wil je echt eens wat anders? Maak dan avocado pancakes. Groen, een aparte kleur, maar heel lekker én gezond!


Genoeg creatieve, makkelijke en gezonde ontbijt ideeën. Wat staat er morgenochtend bij jou op het menu?

Liefs, Loes

Deel deze blog met je vrienden:

Tags:  Gezond Ideeën Lifestyle OTTO Recepten Tips

Loes van de Pas
Loes van de Pas
Loes (19) is studente Commerciële Economie en stagiaire bij OTTO. Ze wil altijd van alles op de hoogte zijn, zo kunnen ook de nieuwste mode en lifestyle trends niet aan haar voorbij gaan. Daarnaast houdt ze van hockeyen, lekker eten, shoppen, kletsen met vriendinnen en een wijntje drinken op een terras.




You might also like