General / Lifestyle / 21 februari 2018

Stress: 4 tips om er beter mee om te gaan

Iedereen kent het wel: stress. Of je nu een heel belangrijk tentamen moet halen, te veel taken tegelijk hebt op het werk of gewoon geen moment voor jezelf hebt in de week, stress hebben we allemaal wel. Hoewel je leven nooit helemaal stressvrij zal zijn, zijn er wel manieren om het leven minder stressvol te maken. In deze blog lees je hoe je gemakkelijk wat stress weg kan halen in je dagelijkse leven.

omgaan met stress yoga

Yoga

Bij yoga draait het om tijd nemen voor jezelf, actief bezig zijn met je lichaam en focussen op je ademhaling. Deze drie aspecten zijn op zichzelf al goed voor stressvermindering, daarom is yoga ook zo goed tegen stress! Het stretchen van je lichaam zorgt voor een verandering in bloeddruk en ademhaling, wat een relaxt gevoel geeft. Daarbij focus je op je balans, je postuur en je ademhaling. Er is dus even geen ruimte in je hoofd voor alle andere dingen in je leven, dit laat je heerlijk relaxen. Tijdens het sporten komen ook nog eens hormonen vrij die ervoor zorgen dat je blijer wordt. Alleen maar pluspunten dus! Heb je een stressaanval en een snellere oplossing nodig? Rek je dan even uit op je stoel en focus je op je ademhaling. Zorg dat je dubbel zo lang uitademt dan je inademt, je zult je meteen een stuk beter voelen!

Ga naar buiten

Al is het maar voor vijf minuten, ga even de frisse lucht in als je aan het stressen bent. De lichaamsbeweging helpt je de stress te verminderen, maar ook de omgeving helpt hierbij. Uit onderzoek is gebleken dat tijd doorbrengen in de natuur zorgt voor een lagere hartslag, wat dan weer zorgt voor minder stress. Er zijn ook veel geuren van bloemen en planten waarvan bewezen is dat zij stress verminderen, ga dus tijdens je drukke dag naar buiten! Heb je geen zin in een buurtwandeling? Ga dan gewoon even in het zonnetje zitten in je eigen tuin. Zo begeef je je nog steeds in de natuur en krijg je ook nog extra vitamine D binnen!

Tijd voor jezelf

Tegenwoordig hoor je steeds vaker ‘Hoe gaat het?’ ‘Ja goed, druk hè!’, alsof het positief is om heel druk te zijn. Nu is het natuurlijk fijn als je de tijd vol kan brengen met veel verschillende dingen waar je blij van wordt, maar tijd voor jezelf nemen is net zo belangrijk. Je hebt ook rust nodig om het drukke schema vol te houden. Zorg dus dat je minstens één keer in de week iets voor jezelf doet. Ga bijvoorbeeld eens lekker in bad zitten met je favoriete muziek op de luidspreker, steek wat kaarsen aan en kijk een aflevering van je favoriete Netflix-serie of ga in een luie stoel zitten met dat ene boek wat je al maanden lang wil lezen.

Denk aan anderen

Het is heel belangrijk voor je eigen peace of mind om aan jezelf te denken en tijd te nemen voor jezelf. Maar, uit onderzoek is gebleken dat mensen die anderen meer helpen, minder stress hebben. Het helpen van anderen geeft je een goed gevoel over jezelf, wat je zekerder laat voelen en beter om laat gaan met stress. Dit betekent natuurlijk niet dat je meteen als vrijwilliger moet gaan helpen bij het daklozencentrum, maar je kunt wel kleine dingen voor anderen doen. Denk bijvoorbeeld aan het openhouden van de deur voor anderen, extra naar het koffiezetapparaat lopen om voor je collega’s koffie te halen of de iedereen vrolijk begroeten. Dit geeft niet alleen jezelf, maar ook de ander een positief lichtpuntje op zijn/haar dag.

Probeer als je het druk hebt voor jezelf op orde te krijgen wat de meeste prioriteit heeft en focus je daarop. Probeer niet alles tegelijk te doen, dit levert alleen maar half werk op! Neem tussendoor genoeg tijd voor jezelf en probeer af en toe iets voor anderen te doen. Heb je toch even een stressmomentje? Geen probleem, ga even naar buiten of doe een ademhalingsoefening en je voelt je gegarandeerd beter! Neem je rust en take care of yourself!

handtekening

 



Noor Caris