Tip voor een platte buik!

Een platte buik creëren is meer dan snel afvallen, buikvet verbranden en diëten. Het zijn geen simpele trucjes of strakke schema’s. Nee bij het creëren van jouw zomer buik is er van alles wat telt. Iedere bouw is anders en dat betekent dat iedereen op een andere manier vet verbrandt en/of af valt (even tussendoor: deze twee gaan niet altijd hand in hand). Toch willen veel dames en heren in de zomer een zo plat mogelijke versie van hun buik… Shinen in je bikini en als echt hottie aan de waterkant liggen is voor velen een droom, maar dat wil niet zeggen dat het niet waar te maken is. Deze tips gaan jou helpen om op een haalbare manier jouw platte buik te creëren! Are you ready?

buik hoofd

Tip 1: Sporten, sporten, sporten 🏋️‍♀️

Het lijkt misschien logisch. Wanneer je een mooi afgetraind lichaam wil hebben is sporten een must. Toch beloven veel pilletjes en apparaten hele andere dingen en zeggen ze dat jij in mum van tijd zonder sporten jouw dreambody kan krijgen. Ik wil zeker niet zeggen dat deze middeltjes niet helpen, maar kan je wel vertellen dat het oude vertrouwde sporten niet vergeten moet worden. Wil jij dus snel (en goedkoop) die platte buik creëren, zet dan gewoon even door en maak je klaar om te zweten.

Ga voor cardio!

Als je van je vetjes in je buik af wil is er niks beter dan aerobische training. Hiermee pak jij het diepliggende buikvet aan en verbrand jij tot wel 67% meer calorieën dan bij krachttraining. Ga dus voor een spinningles of ga eens zwemmen. Voor volwassenen wordt het aangeraden om in één week minstens 75 min stevige aerobische training te doen. Dit kun je verdelen in verschillende sessies van minstens 10 min.

Extra tip: Ga jij liever rennen? Hou dan goed de tijd bij.  Tijdens en na het rennen gaat je spijsvertering sneller werken. Dit begint wanneer je een half uur of langer rent. Je kunt dus beter je tijd bij houden dan bijvoorbeeld je afstand.

Werk aan je core!

Je core is voor jou waarschijnlijk het belangrijkste gebied om te trainen. Het bestaat uit je onderrug, bekken heupen en natuurlijk je buikspieren. Met oefeningen kun je dit gebied erg makkelijk aanpakken en dus je buik platter maken. Bovendien is het trainen van je buikspieren erg motiverend omdat je er steeds beter in wordt. Er zijn bepaalde schema’s, denk bijvoorbeeld aan een 30 day challange om iedere dag een aantal oefeningen te doen en dit per dag te verhogen. Toch is dit niet altijd de beste oplossing, omdat het vaak zorgt voor een terugval in je oude ritme, wat je natuurlijk wil vermijden. Maak met jezelf afspraken over het doen van spiertraining. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af om na iedere workout ook je core te trainen, of ga standaard naar een core groepsles.

Effectieve oefeningen voor je core zijn: Crunches, Planking, Push-up walkout en bijvoorbeeld de V-ups

buik sporten

Tip 2: Love healthy food and drinks🥕

Vervang snelle koolhydraten

Ja eigenlijk weet we wel dat we niet zo gezond eten, maar doen wij er stiekem doen helemaal niks aan. Gemiddeld eten we namelijk veel te veel koolhydraten. Toch wil dat niet zeggen dat alle koolhydraten slecht zijn voor ons. Het tegendeel is waar zelfs! Ze voorzien je lichaam van energie en zorgen ervoor dat je spieren en hersenen goed hun werk doen. Zo kunnen we onderscheid maken in snelle en langzame koolhydraten. De snelle koolhydraten zitten bijvoorbeeld in koek, snoep, aardappelen, witte rijst, wit brood en pasta. Deze zorgen voor een hogere suikerspiegel, die van korte duur is, waardoor je snel weer hongerig bent.

Langzame koolhydraten geven aanzienlijk minder kans op overgewicht omdat ze langzamer worden opgenomen in je lichaam. Je hebt dan langer een vol gevoel en hebt minder insuline nodig om de stoffen af te breken. Stap voor een platte buik en/of afvallen dus zo goed mogelijk over op langzame koolhydraten. Deze zijn te vinden in bijvoorbeeld volkorenbrood, spelt producten, noten, peulvruchten en bonen.

Eet rustig

Niet alleen wat we eten, maar ook hoe we eten is van belang bij het onderhouden van ons lichaam. Zo eten de meeste mensen veel te gehaast. Ben jij ook altijd in 15 minuutjes klaar met eten? Dan ben jij niet de enige. Toch zouden we het allemaal wat rustiger aan moeten doen. Neem de tijd voor elke maaltijd en zorg ervoor dat je goed kauwt voordat je het eten doorslikt. Zo heeft het lichaam minder moeite met het verbranden van het eten.

Drink veel water (en groene thee)buik drankje

Hallo open deur! Drink voor het creëren van jouw droom buik genoeg water. Het drinken van water zorgt voor een goede vochtbalans in je lichaam. Ook heb je minder honger als je voldoende water drinkt, helpt het tegen een opgeblazen gevoel en helpt het bij het omzetten van vet in energie. Ideaal toch?

Extra tip: Het drinken van water kan je soms wat tegenstaan. Verder kunnen andere drankjes ook erg gezond zijn. Zo is groene thee een goede vervanging voor je liters water en bevordert ons wonderdrankje al helemaal het platter worden van je buik. Ons wonderdrankje bestaat uit water met citroen, gember, komkommer en munt. Voeg hier nog een beetje ijs toe en je bent helemaal voorzien van een vet lekker en gezond drankje.

Probiotica

Probioti-wata? Deze bacteriën zijn in tegenstelling tot de meeste bacteriën goed voor je lichaam. Ze ondersteunen namelijk de spijsvertering en zorgen er daardoor voor dat je minder last hebt van verstoppingen of een opgeblazen buik. Deze probiotica zitten bijvoorbeeld in Vifit, yoghurt of karnemelk. Neem dus af en toe eens een van deze producten of kies er bijvoorbeeld voor om supplementen te nemen.

Perodiek vasten

Het klinkt misschien als een extreme interventie op je leven, maar perodiek vasten kan zeker voordelen hebben op je gezondheid en dus ook op je buik! Het perodiek vasten schrijft niet voor wat je een maar wanneer je dat doet. Je gaat bewust aan de slag met het eten en vasten tussen bepaalde tijden. Zo houdt de populairste variant van perodiek vasten in dat je eet tussen 12:00 en 20:00 en dus vast tussen 20:00 en 12:00. Hiermee sla je zowel de avondsnacks als het ontbijt over. De positieve effecten zouden te danken zijn aan de verhoogde aanmaak van het menselijke groeihormoon en het verbeteren van je insulinegevoeligheid. De voornaamste boodschap achter dit vasten is dat je luistert naar je lichaam. Eet zo min mogelijk suikers en snelle koolhydraten (suikers beïnvloeden namelijk je hongergevoel) en wacht tot je lichaam aangeeft dat het honger heeft. Het is namelijk niet de bedoeling dat je het lichaam uithongert.

Iets met alcohol?

Hmmm een lekker koud biertje of een frisse Gin tonic. 😍 Ik weet het! Het is niet alleen lekker, maar soms ook gewoon gewenst. Toch gooit alcohol vaak roet in het eten wat betreft de dromen over je buikje in wording. Dit komt omdat alcohol wordt omgezet in zuur, wat je lichaam ziet als giftige stof. Hierdoor geeft het lichaam voorrang aan het verdrijven van de alcohol uit je lichaam en staat de verbranding van vetten en suikers even stil. Bovendien houdt alcohol vet vast, wat je natuurlijk totaal niet wil hebben. Kortom, laat dat glaasje aankomende weken eens even staan!

buik badpak

Tip 3: Draag kleding voor een optisch platte buik 👗

Hoppa! We zijn al een heel eind. Met de bovenstaande tips en trics weet ik zeker dat jij al een stuk zelfverzekerder de zomer in gaat. Mocht het nu nog zo zijn dat je nog steeds niet helemaal tevreden bent met het behaalde resultaat, kan het erg helpen om je kleding aan te passen op je lichaam.

Het belangrijkste is namelijk dat je je goed voelt in je kleding. Vind jij het spannend om een bikini te dragen? Draag dan gewoon een mooie badpak of tankini. Hier ligt de focus niet zo op je buik en kun jij toch genieten van de heerlijke stranddag. Ook het verleggen van je accenten kan een goede oplossing zijn om optisch slanker te lijken. Leg bijvoorbeeld de focus op de kleur van je lippen, je mooie lokken of je uitdagende decolleté.

Extra tip: Ga voor zwart, zwart, zwart! In een zwarte outfit zie jij er in één klap kilo’s lichten. Probeer het wel bij luchtige zwarte items te houden aangezien de zomerzon natuurlijk best warm kan zijn.

Final tip: Zorg voor een relaxte vibe. Stress heeft namelijk niet alleen nadelige effecten op je gedachten, maar zorgt er ook voor dat je niet van je buikvet af komt. Pak dus af en toe de rust die je nodig hebt en las wat me-time in (meteen een goed excuus toch)

Yes we gaan ervoor deze zomer!


Tags:  afvallen drinks eten food healty lifestyle sporten summer training

Julietta van Vugt




You might also like