Lifestyle / 16 februari 2016

Release the stress: 5 tips om je dag weer goed te maken!

“Sorry, ik heb het zo druk.” – “Nee ik heb nu echt even geen tijd.” – “Pff ik heb nog zoveel te doen.”

Is dit voor jullie ook zo herkenbaar? Stress, stress en nog eens stress, we hebben allemaal wel eens van die dagen. Bij het opstaan kan het soms al misgaan. Je hebt een lange to-do list in je hoofd maar je bed ligt veel te lekker en het is ook nog eens ontzettend koud buiten. Vervolgens rijdt de trein niet of sta je in de file en kom je al gehaast op je werk of in college aan. Geen goed begin van je dag dus. Maar wat doe je aan die stress? Een goed begin is het halve werk zo luidt het spreekwoord, dus een slecht begin kan je de hele dag blijven achtervolgen. Daarom heb ik 5 handige tips voor je verzameld om deze stressgevoelens te doorbreken en je vervolgens door de dag heen te helpen.

ontspan

Nummer_1

Creëer overzicht, op een positieve manier. Hoe kun je die chaos in je hoofd het beste ordenen? Door alles op een overzichtelijke manier bij elkaar te krijgen. Een traditionele manier is natuurlijk de to-do list, maar sommigen worden hier juist nog onrustiger van doordat ze de hele dag door al die dingen voor zich zien die nog gedaan moeten worden. Het doorstrepen van een taak die je hebt volbracht kan je wel voldoening geven, maar vervolgens word je direct weer herinnerd aan wat je nog meer te doen staat en slaat de positieve voldoening dus meteen weer over in de negatieve stress. Vind je dit geen fijne manier? Probeer het dan eens een keer andersom. In plaats van een lijstje te maken van wat je allemaal nog moet doen ga je gewoon aan de slag en houd je door de dag heen een lijstje bij met de dingen die je hebt gedaan. Hoe verder de dag vordert, hoe langer het lijstje zal worden maar juist in positieve zin! Zo benadruk je je eigen productiviteit zonder dat je op hetzelfde lijstje meteen weer herinnerd wordt aan wat er nog moet gebeuren. Door te zien wat je al wél hebt gedaan zal je stress level vast weer een stukje dalen en krijg je een voldaan gevoel.Nummer_2

Één ding tegelijk. *Artikel aan het lezen…* ‘Oh, leuk weetje! Even doorgeven aan mijn vriendinnen via Whatsapp.’ *Pling! E-mail, even lezen…* ‘Oja, ik was iets aan het opzoeken voor mijn werk.’ Nee, zo moet het dus niet! Wanneer je met tien dingen tegelijk bezig bent zal je stress level alleen maar verder toenemen. Neem even een stapje terug en probeer je zaken één voor één aan te pakken. En laat je vooral niet teveel afleiden door je mobiele telefoon en alle inkomende meldingen van social media. Ook al lijken het kleine dingen en neemt het over het algemeen niet veel tijd in beslag om een berichtje te lezen, het leidt je wel heel erg af van het werk waar je mee bezig bent. Voor je het weet is er toch weer een kwartier voorbij en ben je nog geen stap verder gekomen. En dat kan je natuurlijk weer stress opleveren. Probeer dit dus te vermijden door je met één ding tegelijk bezig te houden. Dit zal je meteen meer rust geven in je hoofd.

Nummer_3

Balans tussen denken en doen. Wanneer we veel stress ervaren zijn we vaak continu aan het overdenken. Onze hersenen maken soms letterlijk overuren en dat kan ook weer een uitwerking hebben op ons lichaam. Om een beetje de balans en daarmee de algehele rust terug te vinden, vind ik het ontzettend fijn om na een lange drukke dag een uurtje te gaan sporten. Door de lichamelijke inspanning komt de geest weer tot rust en dat geeft juist weer een ontspannen gevoel. De ideale combi als je het mij vraagt!

Nummer_4

Badkamer momentje. Ik kan zelf helemaal ontspannen van een uitgebreide badkamer sessie. In een warm bad of onder een stomende douche stappen met alle verzorgingsproducten die ik maar in mijn kast kan vinden. Eerst lekker scrubben, daarna mijn favoriete douchegel en niet te vergeten een heerlijk haarmasker. Na afloop een goede bodylotion en ik ben weer helemaal zen. Oh, en als je dan toch bezig bent, geef je nagels meteen een nieuw lakje in je lievelingskleur. Blijf echter niet té lang onder een warme douche staan, want zoals we je eerder al vertelden is dit schadelijk voor je huid. En we willen er natuurlijk niet nog een stress puntje bij hebben ;).

Nummer_5

Lach! Er is geen beter tegen medicijn tegen stress dan een lach op je gezicht. Dus hoe sluit je je dag het beste en zonder stress af? Ga opzoek naar datgene wat je aan het lachen maakt. Zet bijvoorbeeld je favoriete muziek aan, kijk je lievelings komedie of bel je vriendin op om die laatste leuke stapavond nog eens na te spreken. Smile!

Ben jij ineens ook zo ontspannen? Haal nog even diep adem en onthoud: relax and release the stress!

liefs whitney

Delen?

Reacties



Whitney
Whitney
Whitney (22) is studente consumentenpsychologie en leert bij OTTO's social team alles op het gebied van online marketing. Naast haar studie heeft ze een passie voor wedstrijdzwemmen, is ze dol op lekker eten en blijft ze graag op de hoogte van de laatste trends op het gebied van mode en lifestyle. Via social media weet ze altijd de leukste outfits en lekkerste restaurantjes te vinden.