Slapeloosheid in de zomer? Lees hier tips om te kunnen slapen!

We mogen natuurlijk niet klagen dat het zo’n lekker weertje in Nederland is, maar de hitte kan er wel eens voor zorgen dat we niet kunnen slapen. Iedereen kent het wel, het gewoel in je bed, je hoofdkussen tien keer omdraaien, je dekens wegleggen en weer terugpakken. Wat een ellende kan een slapeloze nacht soms zijn. Het is toch belangrijk dat we goed slapen want dit is van invloed op onze prestaties en geheugen de dag erna. Daarom lees je in dit blog alle tips over hoe jij toch goed kunt slapen in de zomer!

Ventilator

Een ventilator zuigt van achteren lucht en blaast vervolgens koude lucht aan de voorkant uit. Ideaal dus wanneer je wilt slapen gedurende een warme zomernacht! Je hebt verschillende ventilatoren. Allereerst heb je turboventilatoren, deze hebben een extra groot vermogen. Oftewel ze bewegen 100% meer lucht dan standaard ventilatoren. Daarnaast heb je staande– en tafelventilatorenDeze kun je neerzetten waar je maar wilt. Tegenwoordig zien we ook veel torenventilatoren. Tip: zet je ventilator ‘s avonds voor een koele raam. Hij blaast dan sneller koude lucht naar binnen.

Ramen dicht

Wanneer er een lekker briesje staat is de verleiding groot om je raam open te gooien en het lekker eventjes door te laten waaien. Maar aangezien de temperatuur buiten waarschijnlijk op een echte hete dag warmer is dan je kamertemperatuur kun je je raam beter dicht laten. Dit geldt ook voor je gordijnen, lamellen en luxeflex. Hierdoor kan de zon niet naar binnen schijnen en zal je kamer koeler blijven. Let op: zorg ervoor dat plantjes in je kamer die licht nodig hebben wel zon krijgen! Zet ze dus in een andere ruimte of zet ze wellicht buiten. Wanneer je planten namelijk geen licht krijgen zullen ze na een korte tijd sterven.

Beddengoed

Leg je beddengoed open nadat je wakker wordt ‘s ochtends. Zo kan je bed lekker door luchten en zullen je hoeslakens en dekens ook koeler aanvoelen. Hoe leuk je slaapkamer er ook uit ziet als je bed is opgemaakt, het is veel hygiënischer als je je beddengoed overdag open legt. Vooral in de zomer, wanneer je eventueel gezweet hebt tijdens het slapen, zullen er eerder bacteriën ophopen in jouw bed. Bacteriën komen namelijk op vochtige plekjes af.

Douche

Neem voordat je gaat slapen een koude douche. Let op: douche niet tè koud. Wanneer je namelijk te koud doucht zal je lichaam hierna hard gaan werken om je lichaam weer warm te krijgen. Douche daarom altijd met lauw water. Hierdoor kun jij fris je bedje in. Tip: maak je haren nat en ga met een knotje op bed liggen. Dit zorgt er ook voor dat jij meer verkoeling hebt tijdens de nacht. Bovendien is het natuurlijk ook een voordeel dat je al het zweet van de hele dag weer van je af hebt gewassen. Wanneer je geen tijd hebt om te douchen kun je ook eventjes je voeten of je polsen nat maken. Bij je voeten komt namelijk veel warmte vrij. Als je deze verkoelt, zal je hele lichaam hier op reageren. Dit werkt het zelfde als je je polsen nat maakt.

Air conditioning

Met een air conditioning kun jij zelf de temperatuur in je slaapkamer bepalen. Airco’s zorgen ook voor de verversing van de lucht. Hierdoor kunnen schimmels zich minder makkelijk voortplanten in jouw ruimte. Wanneer je hier last van hebt kun je ook een luchtreiniger aanschaffen. Je lucht kan nu het hele jaar door gereinigd worden en tevens zit er een ventilatorfunctie op voor in de zomer. De meeste airco’s zorgen niet alleen voor frisse lucht in de zomer maar de meeste airco’s kunnen ook voor warmte zorgen in de winter. Je moet je airco wel goed onderhouden, anders kun je er erg ziek van worden. Een slecht onderhouden filter kan aanleiding geven tot diverse ziekten. Bovendien kunnen sommige mensen niet tegen een airconditioning en worden er snel verkouden van.

ventilator tegen slapeloosheid

Apparatuur

Zet elektronische apparaten zo snel mogelijk uit wanneer je ze niet gebruikt. Deze apparaten produceren namelijk warmte wanneer ze aanstaan. Denk bijvoorbeeld aan je laptop, tv en wasmachine. Tip: hang in de zomer je was zoveel mogelijk buiten op aan de waslijn in plaats van ze in de droger te doen. Bij het drogen van je was in de droger komt namelijk veel warmte vrij. Bovendien is dit ook nog eens beter voor het milieu!

Pyjama

Hoewel het verleidelijk is om tijdens een warme zomernacht geen pyjama aan te doen, is dit toch wel aan te raden. Een pyjama, hemd, nachtjapon e.d. vangen namelijk zweet op tijdens je nachtrust. Vooral op warme zomernachten zweet je namelijk extra veel tijdens je slaap. Wanneer je er voor kiest om naakt te gaan slapen komt al dit zweet terecht in je beddengoed. Aangezien vochtige, donkere plekjes de perfecte plaatsen zijn voor bacteriën zal je jouw bed extra vaak moeten reinigen. Lees in dit blog hoe je het beste jouw beddengoed en matras kunt reinigen.

Siësta

Aangezien het rond het middaguur het warmste moment van de dag is, kiezen mensen er vaak voor om rond dit tijdstip een middagdutje, oftewel siësta, te houden. Hoe heerlijk is het om onder een palmboom, in de schaduw, lekker in slaap te vallen. Een groot nadeel hiervan is dat je al een deel van je slaap gehad hebt. Hierdoor zul je ‘s nachts minder goed in slaap kunnen vallen. Wanneer je dus ‘s avonds goed wil slapen, kies er dan voor om geen middagdutjes te doen. Hoe fijn ze soms ook kunnen zijn!

 

Slaap lekker!

 

Deel deze blog met je vrienden:

Tags:  airco airconditioning slapeloosheid slapeloze nacht Tips ventilator zomer

Evie van den Berg




You might also like




1 Comment

Jul 25, 2018

👍 goeie tips om het hoofd koel te houden in deze zomerse dagen



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.