Home / Specials / Zeeuwen zijn de grootste koopjagers

Zeeuwen zijn de grootste koopjagers

Korting. Het hart van elke fanatieke (online) shopper gaat net wat sneller kloppen als er ergens met kortingen wordt gestrooid. En terecht natuurlijk. Er is niets mooiers dan die ene geweldige trui of die trendy schoenen die je al een tijdje op het oog had, met een leuke korting aan te schaffen. Maar welke Nederlanders zwichten nu het makkelijkst voor een leuke korting? Waar wonen de echte koopjesjagers? Hoe oud zijn ze? En zijn het de vrouwen of toch de mannen? OTTO zocht het voor je uit!

We deden een analyse waarin het aantal producten dat het afgelopen jaar is gekocht met behulp van een kortingscode is afgezet tegen het totaal aantal verkochte producten in diezelfde periode.

En wat blijkt: de Zeeuwen zijn de grootste koopjesjagers van ons land. In Zeeland wordt relatief gezien het vaakst een aankoop gedaan met behulp van een kortingscode.

Bij bijna 16% van alle aankopen die door de Zeeuwen in de webshop van OTTO zijn gedaan is een kortingscode gebruikt. De Zeeuwen worden op de voet gevolgd door de Limburgers (15,7%) en de inwoners van Gelderland (15,6%). Na Gelderland volgen Noord-Brabant (15,4%), Overijssel (15,3%), Drenthe (15,2%), Friesland (14,9%) en Utrecht (14,8%). Groningen en Noord-Holland volgen met beiden 14,1% op gepaste afstand. De Zuid-Hollanders gebruikten bij 13,7% van de aankopen een kortingscode. Tenslotte maakten de inwoners van Flevoland het afgelopen jaar het minst vaak gebruik van een kortingscode: 13%. Inwoners van deze provincie lijken dus veel minder gevoelig voor koopjes.

Jongeren zijn het minst gevoelig voor korting

Naast de verschillende provincies zijn ook leeftijdsgroepen met elkaar vergeleken. Hieruit blijkt dat jongeren het minst vaak gebruik maken van korting. De leeftijdsgroep 18 t/m 25 jarige gebruikte het afgelopen jaar het minst vaak een kortingscode. Bij 12% van de producten die door deze groep is gekocht, is een kortingscode gebruikt. Binnen de groep 26 t/m 35 jarige lag dit percentage op 12,3% en binnen de groep 36 t/m 45 jarige op 15,9%. Personen met een leeftijd van 46 t/m 55 jaar zijn het meest gevoelig voor korting; bij 16,2% van de aankopen die door deze leeftijdsgroep is gedaan is gebruik gemaakt van een kortingscode. Na de 55 jaar neemt het gebruik van kortingscodes weer af; binnen de groep 56 t/m 64 jarige lag het percentage op 15,6% en binnen de groep 65-plussers op 13,4%.

Vrouwen vs Mannen

Tenslotte is gekeken naar het verschil tussen vrouwen en mannen. Uitkomst: vrouwen maken relatief gezien veel vaker gebruik van een kortingscode dan mannen. Bij 16% van alle producten die door vrouwen zijn gekocht is een kortingscode gebruikt. Bij mannen lag dit percentage op slechts 9,5%.

Kortingscode onderzoek