Sporten in de zomer? De tips voor het behouden van je killer-body

Eindelijk zomer! Na al die work-outs in de sportschool, is je killer summer body nu helemaal on fleek. Je bent helemaal klaar om in de zon te stralen in die gloednieuwe bikini. Met een lekker ijsje en een cocktail vermaak jij je prima in je ligstoel. Maar hoe zorg je ervoor dat je in shape blijft tijdens de zomer? De verleiding is nu eenmaal groter om naar buiten te gaan met dit lekkere weer, dan te zwoegen in de sportschool. Want waarom zou je gaan sporten als de temperatuur je al doet laten zweten? Eigenlijk is sporten in de zomer niet eens zo erg. Je hoeft bijvoorbeeld geen regenbuien te trotseren onderweg naar de sportschool. In deze blog vind je tips hoe sporten in de zomer een stuk aangenamer kan worden.hardlopen/sporten in de zomer

Koude douche vooraf

Ja, je leest het goed. Neem voordat je naar de sportschool gaat of buiten in de zon gaat sporten een koude douche. Je hoeft je niet volledig te wassen met douchegel (dit doen we na het sporten wel). Het gaat erom dat je je haar nat maakt en het vervolgens in een knot of staart doet (zonder te föhnen). Als je vervolgens buiten in de zon aan het sporten bent, zullen er koude druppeltjes water op je lichaam druppelen. Dit werkt erg verkoelend en bovendien lijkt het alsof je al héél hard gesport hebt 😜

Heetste moment van de dag

Op een warme zomerdag is het niet verstandig om op het heetste moment van de dag in actie te komen. Ga niet sporten tussen 11 en 3 uur ‘s middags (siësta-times) maar kies ervoor om ‘s ochtends vroeg te gaan sporten. Bovendien is het rond dit tijdstip meestal rustig in de sportschool. En wanneer je buiten gaat sporten in de zomer: de temperatuur is ‘s ochtends lager en de zon is niet op zijn scherpst. Bovendien komen er bij sporten hormonen vrij waar je gelukkiger en productiever van wordt. Hier kun je dus de rest van de dag profijt van hebben! Lees in dit blog alles over hoe je energiek kunt opstaan in de ochtend.

hardlopen in de zomer

Pas je ritme aan

Het is verstandig om het ritme en de intensiteit van je workout aan te passen op een warme zomerdag. Op een warme zomerdag kan je hartslag 5 tot 15 slagen hoger liggen dan normaal. Wanneer je dezelfde workout gaat doen als je normaal doet, zal je lichaam van streek raken. Let daarom op je gevoel en op je ademhaling. Stop wanneer je denkt dat het niet meer gaat en neem op tijd een pauze in de schaduw. Tip: maak een handdoek nat en leg deze in je nek. Dit werkt lekker verkoelend.

Sportkleding licht van kleur

Wanneer je nieuwe sportkleding koopt, raak je meer gemotiveerd om te gaan sporten. Denk eraan bij het kiezen van nieuwe sportkleding dat het ademt en luchtig is. Wanneer je buiten gaat sporen, is het belangrijk dat je je insmeert, want wanneer je zweet verbrand je eerder. Bovendien is de kleur van je sportkleding ook bepalend. Zwarte kleding absorbeert zonlicht, dit zorgt ervoor dat je het heel warm krijgt in zwarte kleding. Kies daarom voor sportkleding die licht is van kleur. Lees hier alles over wat je kunt dragen met sporten.

Vochtgehalte

De hete temperaturen zorgen ervoor dat je meer zweet. Dit betekent automatisch dat je vochtgehalte afneemt en dus dat je nog meer moet drinken dan normaal. Het advies is altijd om 2 liter water te drinken op een dag. Let op: Drink niet meer dan 0.7 tot 1 liter water in één uur. Zorg er voor dat je vóór, tijdens en na het sporten genoeg drinkt.

Belangrijk is dat je zo min mogelijk koffie, thee of alcohol drinkt. Deze drankjes stimuleren vochtafscheiding, oftewel hierdoor moet je vaker naar de wc. Wanneer je dus eindelijk genoeg gedronken hebt moet je na een cocktailtje weer meteen naar de wc. Tip: drink water met munt, citroen of limoen. Je kan ervoor kiezen om het even in de koelkast te zetten zodat het lekker verfrissend is. Let op: drink je te koud water, dan moet je maag dit eerst op temperatuur zien te krijgen. Dit kost veel energie voor je lichaam, en deze energie kun je goed gebruiken om te sporten! Mijn advies is dus om je drankje te drinken op ongeveer 15 graden celcius.

Ijzergehalte

Bovendien is het ook belangrijk dat je naast goed drinken ook goed eet. Wanneer je veel sport is het van belang dat je lichaam genoeg ijzer binnenkrijgt en opneemt. Het ijzergehalte neemt namelijk af door transpiratie bij het sporten. Bij een tekort aan ijzer ontstaat een afname van zuurstof in het lichaam en hierdoor kun je hoofdpijn krijgen en duizelig worden tijdens het sporten. Vooral veel vrouwen, fanatieke sporters en vegetariërs kampen met een tekort aan ijzer. Eet daarom genoeg ijzerrijke producten als je van plan bent te gaan sporten op hete zomerdagen. Ijzer zit bijvoorbeeld in vlees, eieren, fruit, groentes en noten. 

Watersporten

Er zijn veel sporten die je buiten kunt doen in de zomer. Denk bijvoorbeeld aan touwtjespringen of skeeleren. Wanneer het 28 graden of warmer is, is het niet verstandig om een intensieve workout te doen. Maar als je echt wilt sporten kun je ervoor kiezen om op een andere manier te trainen. Kies er bijvoorbeeld voor om te gaan zwemmen, wakeboarden of waterskiën. Deze sporten zijn verkoelend en leuk. Bovendien worden bij deze sporten alle spieren in je lichaam getraind.

sporten in de zomer

Om nog even terug te komen op het vóóraf douchen, na een workout is dit ook zeker een aanrader 😉 Was bovendien niet alleen jezelf, maar ook je kleding goed. Lees hier alles over hoe je je sportkleding het beste kunt wassen. Succes met sporten, en geniet van de zon!

 

 

 

 


Tags:  skeeleren sporten sportschool touwtjespringen work-out zomer

Evie van den Berg




You might also like