Fit / Lifestyle / 29 januari 2016

Sporten en voeding: De combinatie

Sport en eten, het is een ontzettend belangrijke combinatie. Om optimaal resultaat te behalen uit je sportsessie is herstel van groot belang. Een goede maaltijd kan je hierbij helpen. Maar wat voor voeding is nou goed om te nuttigen na het sporten? En is dat heel ingewikkeld om te bereiden, of kan het ook simpel en toch lekker zijn?

Dat laatste klinkt de meesten waarschijnlijk als muziek in de oren, want na het sporten hebben we vaak geen zin om nog lang in de keuken te staan. Het voornaamste is dat de voeding die je na het sporten nuttigt eiwitten en koolhydraten bevat. Tijdens het sporten verbruik je energie die weer aangevuld kan worden door middel van koolhydraten ofwel suikers. Eiwitten zijn van belang om opbouw en herstel van de spieren te bevorderen. Op deze manier kun je vermoeidheid en spierpijn na het sporten tegen gaan.

Heb je weinig tijd maar wil je er toch voor zorgen dat je voldoende eiwitten en koolhydraten binnen krijgt na je sportsessie? Goed nieuws: dit zit juist in de makkelijke én lekkere dranken en voeding. Zo werd ik laatst blij verrast door een artikel dat schreef dat chocolademelk een goede hersteldrank is. Chocolademelk? Ja echt, het klinkt bijna te mooi voor woorden. Dit heerlijke drankje bevat juist de twee belangrijke elementen, koolhydraten en eiwitten, en ook nog eens in de goede verhouding. Een glaasje halfvolle chocolademelk na het sporten is dus een heel goed idee! Of wat dacht je van de volgende makkelijke snacks?

 

eten

 

Pannenkoek met stroop. Hier worden we als een kind zo blij van! Helemaal als het de juiste ingrediënten bevat om goed te kunnen herstellen na het sporten. Wil je er een gezonde twist aan geven? Probeer eens een pannenkoek op basis van eieren en banaan, smullen gegarandeerd!

Banaan en pindakaas. Nu we het toch over bananen hebben, deze fruitsoort combineert erg goed met pindakaas. Heerlijk op een boterham, cracker of rijstwafel. En lekker snel gemaakt na het sporten natuurlijk.

Yoghurt met fruit. Dit klinkt al gelijk een stuk gezonder, maar ook deze combi kun je een lekkere twist geven door wat honing toe te voegen. Kies je favoriete stuk fruit, meng het in stukjes door je yoghurt en geef het een zoete touch. Smakelijk!

Zo leuk én lekker kan de combinatie sporten en voeding dus zijn. Kortom: Twijfel niet langer, haal je favoriete sportkleding uit de kast en beloon jezelf met die lekkere snack na het sporten! Inspiratie nodig? Wat dacht je van dit leuke setje:

sportbh nike runningjack sportlegging schoen
Nike sport-bh 39,99 adidas runningjack 39,99 Nike 3/4-tights 34,99 Nike fitnessschoenen 59,99

liefs whitney

Delen?

Reacties



Whitney
Whitney
Whitney (22) is studente consumentenpsychologie en leert bij OTTO's social team alles op het gebied van online marketing. Naast haar studie heeft ze een passie voor wedstrijdzwemmen, is ze dol op lekker eten en blijft ze graag op de hoogte van de laatste trends op het gebied van mode en lifestyle. Via social media weet ze altijd de leukste outfits en lekkerste restaurantjes te vinden.