General / Lifestyle / 24 november 2017

Tips voor een goede nachtrust

Slapen! We love it!
We houden niet alleen ontzettend veel van slapen, maar we kunnen ook niet zonder! Daarom is een goede nachtrust erg belangrijk. En ja, helaas, we slapen niet altijd even goed 🙁 Maar daar kunnen we natuurlijk gewoon iets aan doen. Er zijn misschien wel honderd tips om jouw slaapproblemen op te lossen. Ik zal in dit blog de belangrijkste tips op een rijtje zetten, zodat jij nooit meer last hebt van slapeloosheid!

Goede nachtrust

Hoe zorg je voor een goede nachtrust?

Verduister de slaapkamer

Een donkere slaapkamer is ontzettend belangrijk. Het is de basis voor een goede nachtrust. Licht zorgt ervoor dat je een stofje aanmaakt, genaamd serotonine. Dit stofje zorgt ervoor dat je wakker bent en dat is juist niet wat we ‘s nachts willen. Als het donker is in je slaapkamer wordt dit stofje omgezet naar melatonine, het slaaphormoon! Goede gordijnen verduisteren je kamer en zorgen ervoor dat jij heerlijk slaapt! Gordijnen in donkere kleuren laten minder licht door dan gordijnen in lichte kleuren.

gordijnen

Gordijn met zeilringen rood 58,09 – Gordijn met zeilringen zandkleur 60,09 – Gordijn met zeilringen donkerblauw 58,09

Lees een boek

Iedereen heeft een ander ritueel voor het slapen gaan, maar er kan er maar één de beste zijn: lezen! Lezen van een boek kost lichte inspanning wat ervoor zorgt dat je ogen na een tijdje vanzelf dicht vallen. Ook zorgt lezen voor een ontspannen gevoel. Als je ervoor kiest om een boek te lezen, lees dan altijd een fysiek boek en geen e-reader! Een e-reader straalt licht uit en dat zorgt er weer voor dat dat vervelende stofje je wakker houdt.

Slaap op vaste tijden

Slapen op onregelmatige tijden zorgt ervoor dat je lichaam geen regelmaat kent. Vroeg op staan zal dan ook een stuk pijnlijker zijn, als je geen regelmaat gewend bent. Slaap daarom regelmatig. Je slaapritme wordt dan een gewoonte waardoor je lichaam je een seintje geeft wanneer het tijd is om te gaan slapen. Een wekker kan je hier heel erg mee helpen. Zet je wekker en je word op een regelmatig tijdstip wakker!

Wekkers

FILIUS wekker 26,90 – HAMA wekker radiogestuurd 8,99FILIUS wekker 26,90

Haal een goed bed in huisBed

Een bed is ontzettend belangrijk, het is een van de grootste factoren die je nachtrust bepalen! Lig je niet lekker in je bed, dan slaap je ook niet lekker. Investeren in een goed bed is zeker de moeite waard, je ligt er tenslotte ongeveer 7 à 8 uur per dag in. Kies een matras dat bij jou past! Lig je liever op een zacht matras? Dan zal je niet lekker op een hard matras slapen. Zoek dus zorgvuldig het perfecte bed uit en jouw slaapproblemen zijn opgelost!

Eten en drinken

Met eten en drinken voor het slapengaan moet je altijd eventjes opletten! Zorg ervoor dat je geen alcohol of cafeïne binnen krijgt voordat je gaat slapen. Ik hoor je al denken: ”Als ik een slokje alcohol op heb slaap ik toch sneller”. Dat klopt zeker, echter slaap je onrustiger. Cafeïne zorgt er weer voor dat je moeilijk in slaap valt. Drink in de avond wat water, thee of limonade.
Voordat je gaat slapen moet je ook zeker geen zware maaltijden gaan eten, die verteer je ook nog eens slecht. Als je honger hebt voordat je gaat slapen, kun je het beste iets lichts eten, zoals een cracker of een stuk fruit.

 

Sleep tight!

 

liefs lisanne

 

Delen?

Reacties


Lisanne Mol