Help: wat te doen tegen spierpijn?

Of we nu sportief zijn of niet, spierpijn kennen we (helaas) allemaal wel… De ene keer valt de spierpijn mee, dan kunnen we er zelfs ergens wel een beetje blij mee zijn omdat het toch een teken is dat we goed bezig zijn geweest in de sportschool. De andere keer is de spierpijn gewoon niet meer te houden. Dan is het al een hele opgave om zonder pijn uit bed te komen… Deze spierpijn maakt de dagen net wat moeizamer en weerhoudt ons er misschien wel van om weer een uurtje naar de sportschool te gaan. Dit moeten we natuurlijk niet hebben en daarom heb ik een aantal tips om sneller van je spierpijn af te komen op een rijtje gezet in deze blog.

spierpijn

Warming-up

Als je al last hebt van spierpijn komt deze tip net wat te laat, maar… beter laat dan nooit! De warming-up mogen we dan ook zeker niet vergeten als we het over spierpijn hebben. Veel mensen stoppen de warming-up niet als vast onderdeel in hun trainingen terwijl dit wel handig zou zijn. Een goede warming-up voorafgaand aan je training heeft verschillende voordelen. Zo ervaar je minder spierpijn doordat je spieren, pezen en bloedsomloop kunnen warmdraaien. Ook maak je de kans op blessures een stuk kleiner! En natuurlijk heeft een warming-up ook positieve invloed op je sportprestaties! Genoeg redenen om die warming-up aan je routine toe te voegen, toch?!

Nu vraag je je misschien af wat precies een goede warming-up is. Er is helaas niet één warming-up die helemaal perfect is. Je kunt een onderscheid maken tussen een algemene en specifieke warming-up. Een specifieke warming-up richt zich vooral op de spieren die je vervolgens in je training zult gaan gebruiken. Met een algemene warming-up bereid je je hele lichaam globaal voor op de training. Deze warming-up hoeft daarbij niet mega lang te duren, met een minuut of 8 ben je zeker al goed bezig!

Cooling-down

Ook na je training is het slim om nog een cooling-down in te lassen. Tijdens je training heb je je bloedstroom naar de spieren flink versterkt en door een cooling-down blijft deze versterkte bloedstroom nog even doorgaan. En ja, ook dat brengt voordelen met zich mee. De afvalstoffen die zijn ontstaan na je fysieke inspanning worden door je cooling-down beter afgevoerd dan wanneer je deze cooling-down overslaat. Door de tijd die je op deze manier neemt voor je herstel zul je minder spierpijn ervaren!

Stretchen

Na je warming-up of na de hele training zorgt stretchen voor ontspanning en verlenging van je spieren. Ook het stretchen voorkomt een heleboel zware momenten met spierpijn. Begin je training echter niet met stretchen. Dan zijn je spieren nog koud en zul je juist spierpijn of blessures creëren. Dus: pak je yogamatje erbij en doe een aantal stretchoefeningen na je work-out!

stretch spierpijn

Foamrollen

Een persoonlijke masseur hebben we helaas niet allemaal tot onze beschikking op de momenten dat onze spieren deze toch echt zouden kunnen gebruiken… We moeten hiervoor dan ook een goedkoper alternatief vinden, en ja dat is de foamroller. Een foamroller stimuleert de bloeddoorstroming in je spieren net zoals een masseur zou doen. Oefen vooral druk uit op je pijnlijke spieren met de foamroller, deze spieren hebben het nodig.

foamroller spierpijn

Water drinken

Dat we zweten als we sporten hebben we natuurlijk wel door, wat we daarbij misschien niet helemaal beseffen is dat we het vochtverlies ook weer moeten aanvullen. Het is belangrijk om na en tijdens je work-out goed te drinken. Naast water mag je ook voor de sportdrankjes gaan. Hoe meer je zweet (en dus vocht verliest), hoe meer vocht je weer moet aanvullen. Zo voorkom je dat je lichaam een tekort aan vocht krijgt en je sportprestaties achteruit gaan. Genoeg drinken dus!

Warm bad

Dit is toch wel een heerlijke tip! Een warm bad helpt tegen spierpijn! De warmte van het water zorgt ervoor dat je spieren wat meer ontspannen en de spierpijn wegtrekt. Trek je dus lekker terug in bad en geniet ervan met wat kaarsjes, een boekje, een film of iets anders leuks!

Houd je spierpijn onder controle met deze tips! : )

liefs liselotte


Tags:  fit fitgirl hacks hulp spierpijn sporten Tips

Liselotte Stienen




You might also like