Zo begin je ontspannen aan je werkdag!

Vrouw gelukkig buiten en ontspannen

Druk, druk, druk. Heb je ook een overvolle werkagenda en vind je het maar moeilijk om ontspannen te blijven? Ik snap dat probleem helemaal. Het maakt tegenwoordig bijna niet meer uit in welke branche je werkzaam bent: stress is overal te vinden. Of het nou gaat om het geven van een presentatie voor het grote publiek of het inleveren van een belangrijk rapport, de zenuwen en stress maken het alleen maar lastiger om je werk goed te doen. Krijg je nu je dit allemaal leest alweer paniek? No worries! Ontspannen naar werk gaan wordt een piece of cake met deze tips!

 

1. Een goede nachtrust voorkomt al veel stress

Icoon Slapend persoon die ontspannen is
Ontspannen beginnen aan een lange werkdag begint bij een goede nachtrust. Een persoon heeft namelijk gemiddeld 7,5 uur slaap nodig. Slaap je elke nacht minder dan zes uur? Dan noemen we dat een chronisch slaaptekort. Een gevolg van te weinig slaap is een verminderde werking van je afweer- en immuunsysteem. Ook zul je vaker en sneller gestrest worden. Goed slapen is belangrijk, maar lukt dit niet? Lees dan eens in onze blog de tips voor een goede nachtrust. Heb je problemen met slapen omdat je niet lekker ligt? Dan is een nieuwe investering in een goed matras of boxspring erg slim. Een goede bodem onder je lichaam voorkomt namelijk de ontwikkeling van rugklachten. Als je moeite hebt om in slaap te vallen, probeer je dan te focussen op je ademhaling en op het ontspannen van je lichaam/spieren. Dit klinkt misschien een beetje oubollig maar het werkt wel! Probeer ook tijdig op te staan voordat je naar je werk gaat. Zo heb je wat meer tijd voor jezelf. Heb je nou problemen om energiek wakker te worden? Lees dan in onze blog de tips hoe je energiek wakker kunt worden.


2. Muziek maakt je ontspannen

Icoon groen muziek werkt ontspannen
In de laatste decennia is er veel onderzoek gedaan naar de effecten van muziek op mensen en wat blijkt? Muziek verlaagt stress! Er wordt namelijk dopamine aangemaakt in de hersenen wanneer je luistert naar je favoriete nummers. Dopamine is een stof die zorgt voor een betere focus. Ideaal om dus tijdens momenten van stress een koptelefoon erbij te pakken. Zet de radio eens aan in de auto als je naar werk rijdt, of maak een Spotify lijst van nummers die jou rustig maken en beluister deze op de fiets. Dan kom je ontspannen aan op het werk en heb je ook gelijk een flinke boost concentratie gekregen. Ook muziek spelen zorgt voor ontspanning. Het bespelen van een instrument zorgt voor een verbetering van het geheugen. Iets wat je goed kan gebruiken voordat je naar werk gaat! Verder zorgt het bespelen van een muziekinstrument voor een verlaagde hartslag en bloeddruk.


3. Vermijd prikkels om rustig te blijven

Icoon groen persoon prikkels niet ontspannen
Het vermijden van prikkels kan soms lastig zijn. De kinderen schieten niet op, er is een file waardoor je te laat gaat komen. Hoe houd je dan je hoofd koel? Het lijkt een hele opgave maar gelukkig zijn er ook manieren om ontspannen te blijven. Probeer de dingen waar je geen invloed op hebt, los te laten. Besef dat de meeste stress tussen je oren zit. Misschien is het namelijk niet werk dat de stressbron is, maar een trigger die de echte stressbom aanwakkert: jouw gedachten. Alles hangt namelijk af van hoe je op een situatie reageert. Als je in angstige of paniekerige gedachten denkt, zul je moeilijker ontspannen worden en dat is iets wat je lichaam uiteindelijk gaat voelen. Probeer onnodige prikkels te vermijden. Check in de ochtend bijvoorbeeld minder vaak of je berichtjes hebt op je smartphone, of kies ervoor om de avond voor werk de laptop niet meer open te slaan. Ook is het goed om hulp te vragen als alles te veel wordt, want hoewel we veel dingen kunnen, zijn we geen superhelden.


4. Beweging zorgt voor ontspanning

Icoon Groen Beweging Persoon werkt ontspannen
Iedereen weet eigenlijk dat beweging goed voor je is en het stress vermindert. Hoewel het kan gebeuren dat door de overvolle agenda er haast geen tijd lijkt te zijn voor het sporten, is het toch belangrijk om wat vaker te bewegen. Ga in de ochtend voor werk even wandelen of ruil de auto eens om voor een fiets. Zoek naar een sport die je leuk lijkt en shop er een mooie sportoutfit voor. Door te in de ochtend voordat je richting werk rijdt te sporten, krijg je extra veel energie. Zo kun je de hele dag er weer stressloos tegenaan! Heb je toch nog problemen om ontspannen te blijven na een ochtend vol beweging? Dan is een massage apparaat misschien een goede optie om te zorgen dat je echt helemaal zen wordt.   


 

Heb jij ook vaak stress door werk? Welke tips ga jij meenemen om ontspannen aan je dag te beginnen?

 

liefs Charlot

Deel deze blog met je vrienden:

Tags:  Advies Lifestyle OTTO

Charlot van de Ven
Charlot (21) is studente Communicatie en stagiaire bij OTTO. Ze is gek op lekker eten, heeft een passie voor muziek én gaat ontzettend graag in het weekend sporten! Op een regenachtige dag leest ze het liefst een boek of kijkt ze een film in de bioscoop met haar vriendinnen.




You might also like