T-shirts: van ondergoed naar meest gedragen kledingstuk

Het T-shirt als ondergoed

Een T-shirt dankt zijn naam aan de T-vorm die het kledingstuk heeft als je het hebt neergelegd. In de 19e eeuw werden T-shirts als ondergoed gedragen. Je droeg het onder een trui, polo of overhemd. Het diende ter vervanging voor de zogenoemde hemdslippen, die een geheel vormden. Mijnwerkers en havenarbeiders gebruikten T-shirts vooral om zich te beschermen tegen de warme omgeving waarin ze werkten.

Van Europa naar Amerika

Ten tijde van de Eerste Wereldoorlog liepen de Amerikanen in warme, wollen kleding rond, terwijl hun Europese bondgenoten een katoenen shirt met mouwen droegen. Dat wilden zij ook wel. De Amerikaanse soldaten besloten de Europese kledingstijl over te nemen, en hiermee kwamen de T-shirts in Amerika terecht.

Immoreel gebruik

Pas in de jaren ’50 werd het T-shirt als bovenstuk steeds populairder. Dat kwam mede door Marlon Brando wanneer hij een T-shirt droeg in de film ‘A streetcar named Desire’. Het dragen van T-shirts werd door de gevestigde orde in eerste instantie wel als immoreel beschouwd, maar daar had de rebelse jeugd geen boodschap aan. Zij bleven het T-shirt gewoon dragen.

Het T-shirt voor verschillende doeleinden

Langzaamaan werd de collectie T-shirts uitgebreid van effen varianten naar shirts met een print erop. Zo verscheen bijvoorbeeld Mickey Mouse erop. In de jaren ’60 werd het kledingstuk voor verschillende doeleinden gebruikt. Het T-shirt als souvenir ontstond en het werd een medium om bij protesten te gebruiken. Op een van de populairste protestshirts van die tijd stond het gezicht van Che Guevara. Een decennium daarna verschenen T-shirts die ook nu nog veel gedragen worden, waaronder het Rolling Stones-shirt met de lippen en tong erop. In het midden van de jaren ’80 is Miami Vice een populair televisieprogramma. Acteur Don Johnson droeg hierin voornamelijk een wit T-shirt bij zijn pak. Het gevolg: het witte shirt wordt een waar mode-item.

Logo’s en merknamen

In navolging van onder andere Walt Disney en Coca Cola produceerden ook andere bedrijven in de jaren ’90 T-shirts met hun logo en/of merknaam erop. Deze kledingstukken werden vooral populair bij tieners en jongvolwassenen. Tegelijkertijd kwamen de shirts met acteurs, actrices of beroemde uitspraken uit de televisie- en filmwereld op. Tegenwoordig kun je het bijna zo gek niet bedenken of je kunt het op een T-shirt vinden dan wel zelf erop (laten) drukken.

Ruime keuzemogelijkheden

Het T-shirt is in de loop der tijden wel wat veranderd; het assortiment is uitgebreid. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende soorten halslijnen bijgekomen. De ronde hals is de oudste variant. Je hebt nu ook de V-hals, de watervalhals en de boothals. Verder kun je kiezen uit een effen dessin, een subtiele print, een all over print en eventuele details erop, zoals een strikje of pailletjes. Met een longsleeve eronder kun je ook in de winter je favoriete T-shirts blijven dragen.