De geschiedenis van de Levi's jeans

De oprichting van Levi Strauss & Co.

Vrijwel iedereen is wel bekend met het spijkerbroekenmerk Levi Strauss, tegenwoordig ook bekend als Levi's. De oprichting van Levi Strauss & Co vond vele jaren geleden plaats in San Francisco. In 1853 verhuisde de oprichter Levi Strauss naar Amerika voor de verkoop van schoenen, kleding en andere vergelijkbare handelsgoederen. Hij deed dit ruim 20 jaar, maar na verloop van tijd wilde hij meer dan alleen kleding verkopen. Hij begon een samenwerking met de kleermaker Jacob David uit Nevada. Ze produceerden en verkochten werkkleding van bruin katoen en blauwe denim. Het unieke aan de kleding was dat ze met klinknagels werden versterkt. Dit was vooral nodig bij werkkleding, want deze kleding begon snel langs de naden los te laten. De klinknagels versterkten dus de kleding.

Ze wisten een patent aan te vragen op de stevige jeans en ze noemden deze jeans de XX. Ze waren van mening dat de spijkerbroeken zo stevig waren dat zelfs twee paarden de stof niet uit elkaar kon trekken. Dit werd later weergegeven in het logo: twee paarden die aan beide kanten aan een spijkerbroek trekken.

1908 tot 1941

In 1908 werd het logo met de twee paarden officieel geregistreerd als handelsmerk en binnen korte tijd werden Zuid-Afrika en Australië ook twee grote afzetmarkten. De activiteiten werden uitgebreid en er werden ook kaki-broeken, overalls en jassen geproduceerd. In 1918 kwam er ook de rokbroek voor vrouwen bij. Dit gaf de vrouwen meer bewegingsruimte en nu waren ze ook niet altijd gebonden aan de standaard lange rok. In de Tweede Wereldoorlog droegen vele Amerikaanse soldaten de Levi's jeans en dit trok veel aandacht in het buitenland. Europa werd langzamerhand ook een belangrijke afzetmarkt.

1950 tot 2011

Vanaf de jaren '50 kwamen er meerdere modellen jeans op de markt doordat er met vernieuwde productieprocessen gewerkt konden worden. Het probleem bij de jeans was dat ze na aanschaf in heet water gekrompen moesten worden. In 1960 werd een technologie uitgevonden die ervoor zorgde dat de jeans voorgekrompen was en gebruiksklaar in de winkels lag. In 1967 werd het logo van Levi's gewijzigd: Levi's in witte letters gedrukt op een vleermuisvleugel.

Tegenwoordig wordt duurzaam ondernemen steeds belangrijker en Levi's droeg hier ook haar steentje bij. In 2011 werd een duurzaam productieproces ontwikkeld dat ervoor zorgde dat het waterverbruik kon worden verminderd met 96%. In plaats van 42 liter water kan een jeans nu al met een paar liter water gemaakt worden.