Heerlijk lang tafelen én goed zitten op een zitkussen

Iedereen kent het wel. Na een tijd aan tafel te hebben gezeten, zakt het zitcomfort vaak dramatisch. Een goed zitkussen zou ervoor kunnen zorgen dat je lang kan tafelen zonder last te krijgen van bijvoorbeeld je billen of onderrug.

Er zijn verschillende typen zitkussens. Er zijn gewone zitkussens die het zitcomfort verhogen, maar er zijn ook therapiekussens en zitkussens die vooral dienen als zitting verhoging. Er zijn verschillende zitkussens ter oplossing van verschillende problemen. Zo verhoogt een zacht zitkussen met een leuk printje in de eetkamerstoel niet alleen het zitcomfort, het voegt ook iets toe aan de uitstraling van de eetkamer. Leuk je eetkamer op door kussentjes met vrolijke printjes op de stoelen te leggen of creëer een chique uitstraling met stijlvolle zitkussens.

Een goede zithouding

We brengen heel wat tijd zittend door. En zonder dat we het merken doen we dit vaak in een verkeerde houding. Lekker onderuit gezakt op de bank of aan tafel. Dat dit niet goed voor je rug is, valt wel te begrijpen. De manier waarop je zit, heeft een grote invloed op je lichaam. Een foute houding leidt namelijk tot verkeerde belasting van de wervelkolom, schouders en knieën. Een goede houding kan pijn verhelpen of wel voorkomen.

Niet alleen aan de eettafel zitten we verkeerd, ook achter de computer gaat het vaak fout. Let op de hoogte van het bureau, de positie van je computerscherm en de kwaliteit van de bureaustoel. Deze factoren zijn allemaal van belang wanneer het gaat om een goede lichaamshouding. Een fijn zitkussen kan zowel aan de eettafel als op kantoor bijdragen aan een goede zithouding. Zitkussens kunnen namelijk verlichting en ondersteuning geven aan onder andere de rug of de ruggenwervel. Op deze manier kan heel wat pijn worden vermeden. Er zijn daarnaast ook speciale zitkussens, zoals therapiekussens die een gezonde lichaamshouding bevorderen. Op deze manier vind je gemakkelijk de correcte lichaamshouding. Het zal wennen zijn deze nieuwe maar goede lichaamshouding, en het zal waarschijnlijk even duren voordat je lichaam vanzelf een correcte zithouding aanneemt tijdens het zitten.

Een goede tip: ondanks dat je erg lekker zit op je nieuwe zitkussen, let er op dat je niet te lang in dezelfde houding blijft zitten. Beweeg genoeg tussendoor. De beste houding om in te zitten is om beide voeten plat op de grond te zetten. Als het goed is bevinden je knieën en heupen zich haaks op elkaar, en rust je onderrug tegen de rugleuning van de stoel. Het kan ook zo zijn dat de zitting niet het probleem is en er geen zitkussen nodig is voor andere redenen dan het verhogen van het zitcomfort. Een ander veel voorkomend probleem met betrekking tot zithouding is wanneer de zitting van een bank of stoel te lang is. Een zitkussen kan dan ook gebruikt worden om in de rug te plaatsen. Op deze manier geeft het extra steun in de rug.