Ondanks crisis kopen Nederlandse vrouwen meer badmode

Ook ten tijde van corona maakt Nederland zich klaar voor de zomer!

Na de intelligente lockdown worden de maatregelen stap voor stap versoepeld en begint Nederland weer plannen te maken voor de zomer en de naderende vakantieperiode. Deze trend is goed zichtbaar in het koopgedrag van de Nederlandse bevolking op otto.nl. Waar aan het begin van de crisis met name veel producten werden verkocht binnen de hairstyling- en fitness-segmenten, zien we nu een sterke toename in verkoop van o.a. badmode.

Impact van coronacrisis op koopgedrag badmode

De impact van Covid-19 op het kopen van badmode is duidelijk zichtbaar. Waar de maanden januari en februari beter scoorden dan het voorgaande jaar, zien we een flinke daling vanaf maart: de maand waarin Nederland maatregelen nam tegen verspreiding van het coronavirus, maar waar we in trends van voorgaande jaren juist zien dat de groei zich verder doorzette. In de grafiek hieronder is een duidelijk patroon te zien tussen de belangrijke gebeurtenissen omtrent coronamaatregelen en het koopgedrag van badmode-artikelen.

Hoewel de verkopen bij OTTO in april nog ruim onder de trend blijven, zien we wel weer een voorzichtige groei. In mei vond er een flinke stijging plaats waardoor het aantal verkochte items zelfs boven het niveau van 2019 uitkwam (zie afbeelding).



De versoepeling van de maatregelen door de overheid in juni en het opkomende mooie weer zorgt bij de Nederlander voor een optimistisch beeld voor zomer 2020. Hierdoor verwachten we dat deze groei zich met name tijdens de komende maanden zal voortzetten: “Ook in juni zien we dat het aantal verkopen al boven verwachting ligt”, aldus Kristel Kapitein, Online Shop- & Category Manager van otto.nl.


“Ook in juni zien we dat het aantal verkopen al boven verwachting ligt”

- Kristel Kapitein, Online Shop- & Category Manager van otto.nl


Ook als we een kijkje nemen in de top 10 meestverkochte producten op otto.nl zien we dat er in de laatste week van april en in de eerste weken van mei het aandeel van bad- & strandmode is gestegen t.o.v. voorgaande weken. In week 19 domineert de productgroep deze top 10 met maar liefst 6 verschillende artikelen (zie grafiek).

.

.

Lagere uitgaven per aankoop, maar stijging in waarde van badpak

De gemiddelde kosten per aangekocht artikel zijn dit jaar gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. Waar de Nederlandse vrouw vorig jaar gemiddeld € 52,80 aan haar aankoop besteedde, is dat dit jaar met € 0,72 gedaald naar € 52,08. Wat wel opvalt, is dat deze daling wordt veroorzaakt door de verkoop van bikini’s en overige badmode, want de badpakken zien juist een stijging van € 1,32 in gemiddelde aankoopwaarde: in 2019 werd er gemiddeld € 68,04 neergeteld voor een badpak terwijl we deze in 2020 voor € 69,63 over de digitale toonbank zien gaan.

.

.

Driekwart kiest voor een bikini

De bikini is al jaren favoriet onder de Nederlandse vrouw als we kijken naar het aantal verkochte artikelen op otto.nl. Ook dit jaar steekt dit meest populaire badmode-artikel er met maar liefst 73% met kop en schouders bovenuit: het hoogste percentage in de afgelopen 4 jaar. De voorgaande jaren zagen we namelijk het badpak in populariteit groeien tot een aandeel van 19% in 2019, maar in 2020 heeft het badpak weer 5% moeten inleveren en is daarmee op 14% komen te staan. Wellicht zijn badpakkopers wat afwachtender en kopen ze later dit jaar toch nog nieuwe badmode.

Sommige vrouwen geven in plaats van een badpak of bikini de voorkeur aan losse zwemshorts, monokini’s of tankini’s. Echter zien we dat een alternatief op het badpak of de bikini dit jaar aan populariteit is afgenomen met maar liefst 5% ten opzichte van 2017. Vrouwen kiezen dus tóch weer vaker voor de traditionele badpakken en bikini’s.


.



Of je nou voor een bikini, badpak of alternatief gaat deze zomer: onze stijladviseurs hebben een drietal trends op een rij gezet voor je. Voor welke trend ga jij dit jaar?

Badmode-trend 1: animal prints

Om dit jaar modebewust voor de dag te komen, kies je voor een bikini of badpak met dierenprint. De afgelopen jaren zagen we deze trend ook al op het gebied van shirts, jassen en zelfs schoenen, maar in de zomer van 2020 is het ook een van de musthaves voor badmode. Ga jij voor luipaard-, tijger- of zebraprint?

Badmode-trend 2: boho chic

Wanneer wij niet naar Ibiza kunnen, halen we Ibiza hierheen! Geen toeval dus dat de bohemian look (of boho chic) ook op badmode is losgelaten. Denk aan kleurrijke patronen, bloemen, kraaltjes en franjes. Uiteraard goed te combineren met andere strandmode zoals een rok, slippers, hoed of strandtas.

Badmode-trend 3: dé kleur van dit jaar, legergroen

Elk jaar zie je weer nieuwe kleurfavorieten en dit jaar is het army green! Een voordeel van deze kleur is dat hij goed matcht met de meeste huid- en haartinten en dat deze goed is te combineren met andere kleuren. Met welke kleur ga jij legergroen combineren?

Leeftijd speelt een rol in keuze badmode

Als we kijken naar verschillende leeftijdscategorieën dan zien we verschillen in voorkeur voor bepaalde badmodesoorten. Over het algemeen zien we het badpak parallel in aankooppercentage stijgen aan de leeftijd. Hetzelfde is zichtbaar in afname aan populariteit van de bikini: hoe jonger de doelgroep, hoe populairder dit type badmode.

.

Kappersets & hairstyling

Het meest opvallende is de run op kappersets en hairstyling-producten: de grootste piek is zichtbaar vanaf week 13 (eind maart). Dit valt gelijk met de week waarin in heel Nederland kapperszaken (noodgedwongen) de deuren sluiten. De verkooptrend houdt 5 weken aan waarna de trend weer daalt. Gek genoeg valt dit niet samen met wanneer kapperszaken weer openen, dus de reden blijft gissen: zou de Nederlander tóch minder vertrouwen hebben gekregen in hun eigen kapperskunsten na de vele hair fails die de rondte gaan over social media?

Fitness

Een ander opvallende productgroep is fitnessapparatuur. Vanaf week 13 zien we 3 weken lang fitnessproducten zoals gewichten, slingtrainers en complete fitness-sets terugkomen in de top 10 meest verkochte artikelen. Wederom valt deze trend gelijk met die van de kappersets, de week waarin de Nederlandse lockdown startte en dus ook de sportscholen noodgedwongen dicht moesten. Ook binnen deze trend valt op dat Nederland qua sport geen doorzetter is: na 3 weken lijken we de interesse in thuissporten te verliezen.

.

.

.

.

.