Speel de sterren van de hemel met Nike Mercurial voetbalschoenen

De eerste Nike Mercurials

Eén van de populairste merken voetbalschoenen op dit moment is het merk Mercurial Vapor van Nike. Deze schoenen staan vooral bekend als lichte schoenen met een goede pasvorm. De eerste Nike Mercurials werden in 2002 geïntroduceerd tijdens het WK in Zuid-Korea en Japan. Nike lanceerde een succesvolle campagne door de topspelers zoals Brazilianen Roberto Carlos en Ronaldo het nieuwste model van Nike te laten dragen. Ronaldo was op dat moment één van de beste spelers van de wereld en daarom liet Nike hem in de halve finale en finale een exclusief exemplaar van de Mercurials dragen. Vele jonge voetballers werden hierdoor geïnspireerd en binnen korte tijd wilde vele voetballers in deze voetbalschoenen lopen.

Zou je meer over de geschiedenis van Nike willen weten? Lees het hieronder!

De oprichting van Blue Ribbon Sports

In het jaar 1962 begon de geschiedenis van Nike, fabrikant van sportkleding, -schoenen en -accessoires. Destijds waren het de sportfanaten Bill Bowerman en Phil Knight die het bedrijfje Blue Ribbon Sports (BRS) hadden opgericht. Zij kenden elkaar van de Oregon University, waar Bowerman coach was en Knight één van de beste atleten van de universiteit. Bowerman kenmerkte zich dat hij altijd het beste uit de sporters wilde halen. Knight deelde deze gedachtes en hierdoor trokken ze al snel met elkaar op. Ze zagen het succes van Adidas en kwamen op het idee om schoenen te importeren uit Japan. Ze waren goedkoop in aanschaf en dit zorgde ervoor dat de schoenen vrij snel in trek waren bij de Amerikanen.

Het bekende logo, de ‘Swoosh’

Wie kent het bekende logo van Nike tegenwoordig niet? Deze werd voor Blue Ribbon Sports ontworpen in 1971 door een studente aan de Portland State University, Carolyn Davidson. Ze ontwierp het logo voor slechts $35 en ze noemde deze de ‘Swoosh’. Binnen een korte tijd kwam deze op de schoenen van BRS te staan. Tegenwoordig is het logo wereldwijd bekend en is het design vrijwel onveranderd gebleven. Wat het logo precies inhoud is niet zeker, maar men vermoed dat het logo een zweep weergeeft of dat het logo de vleugels aan de voeten van de godin Nike vormgeeft.

De naamsverandering naar Nike

In 1978 werd de naam van Blue Ribbon Sports veranderd naar een meer gangbare naam, Nike. Tot op de dag van vandaag is Nike één van de grootste aanbieders van sportkleding, sportschoenen en accessoires. Ze zijn continue aanwezig bij grote sportevenementen en bij het sponsoren van bekende individuele sporters. Vooral in de voetbalwereld worden er jaarlijks miljoenen uitgegeven aan het sponsoren van bekende spelers.