Train je conditie met een bokszak

Uit je agressie op de bokszak

Wil je even al je agressie uiten en energie kwijt kunnen, oftewel stressontlading? Ga dan boksen. Dit is een tactische vechtsport, waarbij je je handen en voeten gebruikt om agressie te uiten en technieken te beoefenen. Dit kan bijvoorbeeld middels bokszakken. Bokszakken zijn ideaal voor stevige trainingssessies, waarbij je al je energie kwijt kunt. Vechters en boksers trainen veel met bokszakken en boksballen om technieken te verbeteren. Hierbij zijn het voornamelijk trap- en stoottechnieken uit de bokswereld die worden getraind. Bovendien is het een zeer goede training om aan je conditie te werken, je spieren te trainen en vet te verbranden. Als je dagelijks lekker tekeer gaat tegen de bokszak, zal je zien dat je conditie steeds meer vooruit gaat! Begin altijd voorafgaand aan een trainingssessie met een warming-up. Anders krijg je blessures als spierscheuringen.

Bokshandschoenen en scheenbeschermers

Tijdens het boksen zijn bokshandschoenen verplicht. Dit zijn grote leren en ronde handschoenen die de handen beschermen tijdens de bokssport. De handschoenen zijn verkrijgbaar in verschillende maten, uitgedrukt in Oz. Dit is niet afhankelijk van de grootte van de handen, maar van het lichaamsgewicht. De bokshandschoenen moeten dus in verhouding zijn met je gewicht. Hierbij geldt dat vijf kg lichaamsgewicht staat voor één Oz. Als je ook traptechnieken wil oefenen op de bokszak, draag dan speciale boksscheenbeschermers.

De juiste bokszak kiezen

Bokzakken zijn verkrijgbaar in drie verschillende materialen: stof, polyurethaan en leer. De keuze voor het materiaal kun je het beste afstemmen op het gebruik van de bokszak. Zo is een stoffen bokszak geschikt voor recreatief gebruik en een polyurethaan bokzak juist geschikt voor iemand die regelmatig bokst.. Als je echt zeer intensief bokst, kun je het beste kiezen voor leer. Leer is stevig en gaat het langst mee in gebruik. Wil je zowel trap- als stoottechnieken beoefenen, dan adviseren we je een bokszak aan te schaffen van 120 centimeter lang. Hang de zak ongeveer tien centimeter hoger op dan je eigen lengte, zodat je optimale resultaten kunt behalen.

Bokshandschoenen en scheenbeschermers

De bokssport kent verschillende trap- en stoottechnieken die worden beoefend. In het boksen zijn er vier basistechnieken:

  1. Jab. Dit is een snelle en rechte stoot die je altijd met je linkerhand uitvoert. Terwijl je de stoot uitvoert, draaien je middel en heupen met de klok mee en draait de vuist 90 graden.
  2. Cross. De cross is een rechte stoot die krachtig wordt gegeven met de achterhand. In tegenstelling tot de jab kun je je lichaam met de cross techniek tegen de klok indraaien voor extra kracht.
  3. Hoek. De hoek is een half-ronde stoot. Met de voorhand stoot je tegen de zijkant van het hoofd van de tegenstander of een bokszak.
  4. Uppercut. Deze (rijzende) stoot wordt gegeven met achterhand ter hoogte van de kin van de tegenstander. De stoot kan zeer machtig worden uitgevoerd aangezien de stoot begint op buikhoogte en vanuit daar een opwaartse beweging maakt naar het gezicht van de tegenstander.