Fitness
NAAR BOVEN

Fitness: een sport met veel verschillende trainingsdoelen!

Fitness is één van de populairste sporten in Nederland. Meer en meer mensen beginnen met fitnessen en hebben hier een bepaald doel voor ogen. Dit kan bijvoorbeeld zijn: het verbranden van vet, het opbouwen van spiermassa of het verbeteren van de conditie. Deze doelen kunnen bereikt worden aan de hand van verschillende soorten manieren van fitnessen. Fitness cardio en fitness kracht zijn de meest beoefende soorten van fitness.

Fitness Krachttraining

Veel mensen denken dat krachtraining alleen bedoeld is om spieren te kweken. Dit is echter niet waar, want je kan je spieren ook trainen voor vetbranding, meer energie of een betere houding. Zonder spiertraining zullen je spieren, in der loop der jaren, in kracht en grootte gaan afnemen. Je kan dit verlies tegengaan door aan krachttraining te beginnen. Daarnaast is een ander voordeel van krachttraining: met meer spiermassa verbrandt je lichaam meer calorieën! Dus ook afvallen zal hierdoor sneller gaan. Je kan gemakkelijk met losse gewichten je spieren trainen. Zorg ervoor dat een ervaren krachttrainer je de eerste keren bij het fitnessen begeleidt. Als je verkeerd traint kan je snel een blessure oplopen.  Vind je het niks om met gewichten alleen te trainen? Je kan ook in een groepsverband, meestal genaamd ‘Body Pump’, beginnen met krachttraining. Er zijn dus mogelijkheden voor iedereen!  

Fitness Cardiotraining 

Cardiotraining zorgt er voor dat je je uithoudingsvermogen traint, oftewel conditie. Je traint op 55% tot 75% van je maximale hartslag (dit kan je uitrekenen door je leeftijd minus 220 te berekenen, de uitkomst is je maximale hartslag). Deze training is erg intens en heeft een lange duur. Instructeurs en andere sportkenners zeggen dat het een perfect hulpmiddel is als je wilt afvallen. Vooral als je veel zit op je werk, bijvoorbeeld op kantoor, dan is cardiotraining ook een goede vorm van training. Je kan op veel fitnessapparaten een cardiotraining doen. Stel het fitnessapparaat van te voren in op je leeftijd, gewicht en de maximale trainingstijd. Zelfdiscipline is een van de meest belangrijke eigenschappen wanneer ja aan de slag gaat met cardio. Ga over je grenzen heen en denk niet dat je het niet kan. Een positieve houding zorgt voor een goed resultaat van je training.

Fitnessartikelen bij OTTO in het assortiment

Bij het fitnessen is het belangrijk dat je de juiste fitnesskleding heb. Bij OTTO vind je verschillende sportleggings, sportjassen, sportschoenen maar ook fitnessapparaten. Presteer beter met kleding van goede kwaliteit of train met een verstelbare halterbank zodat je binnen no-time een bikini body hebt!