Flexibele fitness in jouw huis met een hometrainer

Net als je op het punt staat te gaan joggen, begint het te regenen? Doe dan je duurtraining binnenshuis op de hometrainer. Hiermee kun je binnen jouw eigen vier muren sporten en ben je onafhankelijk van weer en wind voor de deur. Je kunt je fitnessapparaten ook in harmonie brengen met jouw dagelijkse leven: je kunt bijvoorbeeld tegelijkertijd een machinewas doenof de tijd gebruiken die je besteedt aan het wachten op de postbezorger. Als je kinderen of huisdieren hebt waar je voor zorgt, kun je op een fietstrainer rond het huis fietsen en toch binnen het bereik van jouw gezin zijn.

Hometrainers zijn fitnessapparaten die zijn ontworpen als een klassieke fiets. Dat betekent dat ze een stuur, zadel en pedalen hebben. Net als crosstrainers en steppers zijn hometrainers in de eerste plaats bedoeld voor duurtraining. Door de snelle trapbeweging is de fietstraining bijzonder intensief. Bovendien is de spanning op de gewrichten laag. Hometrainers zijn daarom zeer geschikt voor beginnende sporters en ook voor gevorderde gebruikers die op zoek zijn naar een indoor-training. Nog een pluspunt: sommige modellen hebben zelfs een extra trainingsfunctie waarmee je jouw armen tegelijkertijd kunt trainen.

Inhoudsopgave

Wat kunnen de verschillende hometrainers doen?
Zeven dingen om op te letten bij het kopen
De juiste fietstrainer voor jouw sportprogramma
Met deze trainingstips fiets je jezelf fit

Wat kunnen de verschillende hometrainers doen?

Hometrainers verschillen op twee punten: hun zitpositie en hun meetnauwkeurigheid. Hier vind je de individuele voordelen van de verschillende modellen.

Rugvriendelijke oefening op de hometrainer

Als instapmodel zijn de hometrainers gemakkelijk te gebruiken en overtuigen ze door hun comfortabele zitpositie. Je stelt eenvoudig de gewenste belasting in door middel van verschillende weerstandsniveaus. Als je rugklachten hebt, kan een hometrainer een goede sport partner zijn: Op een semi-liggende hometrainer belast je je rug nauwelijks, maar je kunt wel een effectieve conditietraining doen.

Meten van succes met de ergometer

Het bijzondere aan ergometers is de nauwkeurig instelbare trainingsbelasting. Afhankelijk van het feit of je eerst een basis fitness wilt opbouwen of ambitieuze sportieve doelen wilt nastreven: Je kunt precies bepalen hoeveel belasting je jezelf oplegt. De reden: Een ergometer meet je prestaties in watt, een hometrainer in weerstandsniveau. Een trainingscomputer met pulsmeting en alle relevante waarden maakt ook deel uit van de basis ergometer uitrusting, zodat je jouw vooruitgang kunt volgen.

Training zoals op een racefiets: binnenshuis fietsen

Terwijl je rechtop traint op hometrainers en ergometers, zit je ver naar voren als je binnenshuis harder fietst. Zo kun je sneller trappen en voel het alsof je op een racefiets, zelfs als je staat. Zo doe je iets voor je uithoudingsvermogen en het hart- en vaatstelsel en belast je je beenspieren. Een binnen fiets met een racefiets zadel is ook een goede optie voor wintertraining voor fietsers.

Zeven dingen om op te letten bij het kopen

Fietstrainers zijn praktische fitnessapparatuur die je kunt gebruiken om jouw conditie thuis te verbeteren. Ze zijn verkrijgbaar met verschillende functies. De belangrijkste worden hier in compacte vorm gepresenteerd:

Hoeveel vliegwielmassa is er nodig?

De vliegwielmassa is het gewicht dat je met de pedalen meebeweegt. De machine loopt soepel vanaf ongeveer 8 kg. Als vuistregel geldt: hoe groter de vliegwielmassa, hoe soepeler de beweging.

Weerstand - hoe hard je trapt

Bij de meeste hometrainers kun je de trapweerstand handmatig in stappen aanpassen. Op ergometers en enkele binnen fietsen kan deze continu worden ingesteld van 25 tot ongeveer 400 watt. Hoe ambitieuzer je traint, hoe meer weerstand of watt jouw hometrainer moet hebben.

Ergonomie: pas de hometrainer aan jouw lichaam aan

Zorg ervoor dat het zadel en het stuur verstelbaar zijn - op, neer, voor en achter. Dit zorgt voor een individuele zithouding en dus voor een ergonomische beweging. Het voorkomt een verkeerde houding en rugklachten.

Voorwaarts en achterwaarts lopen - de richting van de pedalen

Veel hometrainers hebben naast het vooruitlopen een omgekeerde functie. Met deze functie kunt u gevarieerde training stimuli instellen en uw coördinatievaardigheden trainen - met korte eenheden ertussen of als afkoeling aan het einde van de training.

Beeldscherm en technische apparatuur

Een degelijke trainingscomputer op de hometrainer moet de afgelegde afstand, de snelheid, de verbrande calorieën en de hartslag weergeven. Aanpasbare trainingsprogramma's maken jouw training gevarieerd. Er zijn bijvoorbeeld interval programma's die zijn ontworpen om de vetverbranding te verhogen of programma's die een bergtraining simuleren.

Een Bluetooth-verbinding en een tablethouder maken de training op de ergometer nog comfortabeler en kunnen zorgen voor nog meer motivatie. Je kunt bijvoorbeeld jouw favoriete tv-serie op de tablet bekijken of tijdens het rijden op het internet surfen.

Tip: je traint al regelmatig en evalueert jouw gegevens? Zorg ervoor dat jouw hometrainer een geschikte interface heeft voor jouw smartphone of PC, zodat je de gegevens direct kunt overbrengen.

Toelaatbare belasting

De meeste fietstrainers zijn ontworpen voor een gebruikersgewicht van 130 tot 150 kg. Bovendien zijn ligfietsen die nog steeds kg wegen bijzonder geschikt.

Stel de fietstrainer veilig op

Het is belangrijk dat de fietstrainers, die tot 50 kg wegen, stevig staan. Plaats het apparaat hiervoor op de meegeleverde voet of op een sportmat. In de regel moet je ongeveer 2 m² ruimte voor jouw fitnessapparatuur inplannen. De exacte afmetingen vind je meestal in de productinformatie van de fabrikant. Zo kun je vooraf precies nagaan welk model in jouw huis past.

Tip: Je hebt niet zoveel ruimte in je appartement? Er zijn hometrainers met een praktische vouwfunctie. Bij het opstellen nemen ze niet meer ruimte in beslag dan een droogrek en kunnen ze in een handomdraai worden opgevouwen en opgeborgen.

De juiste fietstrainer voor jouw sportprogramma

De trap trainers voor thuisgebruik zijn beschikbaar voor prestatieniveaus van beginners tot professionele sporters. Hier kun je lezen welke hometrainer bij u past:

Hometrainers voor beginners

Als je jouw uithoudingsvermogen wilt vergroten, is een hometrainer het juiste apparaat voor jou. Je zit en trapt er bijzonder gewillig en comfortabel op.

Gerichte training: ergometer voor gevorderde gebruikers

Je hebt al een basisconditie en wilt jouw training intensiveren of beter controleren? Dan is het goed om een ergometer te gebruiken. Geïntegreerde pulsmeting of gesloten polsriemen zijn standaarduitrusting. Zo kun je altijd zien hoe hard je aan het trainen bent. Dit maakt de ergometer ook een goed trainingshulpmiddel voor patiënten met hart- en vaatproblemen.

Gediversifieerde binnen fietsen voor de ambitieuze gebruikers

Sportievelingen vinden binnenshuis fietsen een goed alternatief binnen hun eigen vier muren. Ook fietsers en triatleten hebben baat bij het ontwerp van deze trap trainers. Dankzij de sportieve zitpositie en de mogelijkheid van interval- en stijgingsroutes in zittende of staande positie trainen deze modellen het uithoudingsvermogen en zijn ze ook geschikt voor spieropbouw.

Met deze trainingstips fiets je jezelf fit

Regelmatig sporten versterkt de gezondheid en biedt afwisseling en evenwicht naast het werk. Hier vind je tips voor een effectieve training met de fietstrainer.

Een goede houding als basis

Het is belangrijk om de zadelhoogte aan te passen zodat je voet op het pedaal bijna volledig gestrekt is. Neem dan de volgende punten in acht:

  • Hou je rug recht. Het helpt vaak om een andere persoon te vragen om een controlerende blik.
  • Controleer regelmatig of jouw schouders niet verkrampt of opgetrokken zijn.
  • Houd jouw bovenlichaam stabiel door jouw maag te spannen en jouw borstkas uit te steken.
  • Buig jouw polsen niet op of neer - beschouw ze als een verlengstuk van jouw onderarmen. Zo red je je gewrichten.

Duurzaamheidstraining voor beginners

Als je voor het eerst op een hometrainer zit en weinig ervaring hebt met sport, moet je eerst een fitcontrole doen. Sommige modellen hebben een geïntegreerd fitnessprogramma. Dan kun je beginnen met je eerste work-out.

  • Voor beginners zijn zelfs lage inspanningsniveaus voldoende voor een goede basistraining van het uithoudingsvermogen.
  • Stel jouw hometrainer in op een van de lagere weerstandsniveaus, 20 tot 40 watt is voldoende voor een ergometer. Daarna ongeveer 30 minuten lang constant fietsen. Als je dit drie keer per week doet, zul je waarschijnlijk al snel merken dat de training steeds makkelijker wordt.

Verhogingen voor gevorderde leerlingen

Als je eenmaal begonnen bent, kun je de training gevarieerder maken door het niveau te verhogen en te variëren:

  • Bij intervaltrainingen rij je enkele minuten met een hoge intensiteit, bijvoorbeeld bij 100 watt, en herstel je jezelf enkele minuten met een lage intensiteit, bijvoorbeeld bij 50 watt. Het geheel wisselt meerdere malen en resulteert in een grote hoeveelheid calorieën die worden verbrand. Belangrijk: Vergeet niet op te warmen en af te koelen.
  • Wil je in de bergen rijden? Veel hometrainers hebben vooraf ingestelde berg- en dalprogramma's. Hiermee simuleert je een klim - dat betekent een hoge weerstand - en een afdaling met een lage weerstand.