Thuis kilometers maken kan met je eigen loopband

Hardlopen één van de meest beoefende sporten

De meerderheid van de Nederlanders beoefent minstens één keer per week een sport, in teamverband, alleen of met een vriend of kennis. Er bestaan oneindig veel sporten die je kan doen, hieronder volgt een overzicht van de meest beoefende sporten:

Hardlopen en wandelen: Dit zijn sporten die altijd en overal beoefend kunnen worden. Vooral met een zomer of vakantie in aantocht gaan veel mensen er massaal op uit om aan hun conditie en lichaam te werken. Ook is (hard)lopen goed voor het reduceren van overtollig vet en werkt het tegen een hoge bloeddruk en diabetes. Hardlopen kan je zowel op een loopband als buiten doen.

Zwemmen: Zwemmen is goed voor vrijwel alle spieren. Je verbrandt ontzettend snel calorieën en het risico op het oplopen van blessures is erg klein omdat je je spieren op een niet-belastende manier gebruikt. Je ademcapaciteit wordt groter en je conditie wordt snel beter als je vaak gaat zwemmen. Enkele sporten die worden beoefend in een zwembad zijn synchroon zwemmen, duiken en waterpolo.

Fitness: Aan het grote aantal sportscholen in het land is te zien dat fitness erg populair is. Anders dan bij hardlopen en zwemmen train je vooral voor spieropbouw en pas in de tweede plaats voor een betere conditie. Met een goed fitnessschema train je alle spiergroepen in het lichaam en zal je meer kracht opbouwen en er gezond en fit uitzien.

Voetbal: Voetbal is veel populairder onder mannen dan onder vrouwen. Toch ontwikkelt ook het vrouwenvoetbal de laatste jaren zich flink. Voetbal is in grote delen van de wereld de populairste teamsport en dat is hier niet anders.

Hoe train je het best op een loopband?

Een loopband is een goed alternatief voor buiten lopen als je bijvoorbeeld thuis wil zijn voor de kinderen, of het buiten slecht weer of donker is. Het heeft daarbij het voordeel dat je geen last hebt van het verkeer. Je kan met een loopband verschillende hardlooptechnieken uitvoeren, een loopband stel je in zoals je zelf wil. Je kan kiezen voor een kort, intensief programma, een programma met afwisselend snel en langzamer of voor duurloop, als je bijvoorbeeld voor een langere afstand wil trainen. Toch is het lopen op een loopband niet helemaal hetzelfde als buiten en moet je lichaam hier even aan wennen. Begin daarom met rustig wat in te lopen totdat je lichaam en de spieren warm zijn.

Als je regelmatig traint zal je zien dat je progressie boekt en steeds langer en sneller kan lopen. Het is vooral belangrijk om je enthousiasme vol te houden en niet te stoppen als het wat moeilijker wordt. Beloon jezelf bijvoorbeeld na een goede prestatie of zet doelen voor bepaalde dagen. Zo maak je het interessanter om je goede voornemens voort te zetten. Als je de gezonde levensstijl combineert met goed en gezond eten zal je snel zien dat je lichaam in positieve zin verandert!