Home / Gidsen / Lifestyle / Thuis gids / 6 tips om jezelf te motiveren en gemotiveerd te blijven tijdens het thuis werken!

6 tips om jezelf te motiveren en gemotiveerd te blijven tijdens het thuis werken!

Gids thuis

Veel mensen vinden het moeilijker om thuis te werken dan op kantoor. Je collega’s op werk, stimuleren je om gefocust te blijven en thuis heb je deze extrinsieke motivatie helaas niet. Wanneer je alleen thuis werkt moet je het meer hebben van intrinsieke motivatie.

Iedereen kent het wel. Je wil graag iets voor elkaar krijgen, maar de weg ernaar toe is erg zwaar. Elke keer opnieuw kom je er achter, dat je weer bent afgehaakt onderweg naar je doel… Hoe vaker je bent afgehaakt, hoe moeilijker het wordt om je doel te behalen, omdat je motivatie steeds minder wordt. Ook heb je weleens momenten waarop je denkt, heb ik überhaupt wel motivatie gehad voor deze opdracht? Denk aan een opdracht die totaal niet bij jou past, of wanneer je iets moet leren en je alleen maar studieontwijkend gedrag vertoont. We kennen het allemaal! Lees snel onderstaande tips om ervoor te zorgen dat jij vanaf nu, jezelf blijft motiveren om door te gaan.

thuiskantoor ingericht

 

To-do list icoon

Begin met iets kleins om jezelf te motiveren

Je begint je werkdag met een to-do list op je bureau. Je krijgt enorm veel werk op je bord en je ziet door de bomen het bos niet meer. Het eerste waar je aan denkt wanneer je het lijstje ziet, is: hoe laat ben ik vanmiddag ook alweer klaar? Ook zeg je op dat moment tegen jezelf dat het je nooit gaat lukken… Wij hebben goed nieuws voor je: zo hoeft het niet te gaan! Begin eerst met de wat kleinere dingen als je daar de mogelijkheid voor hebt (heb je een deadline, dan moet je daar natuurlijk eerst mee aan de slag gaan). Wanneer je aan het einde van de dag een aantal kleinere opdrachten/taken hebt afgewerkt, geeft dit weer goede moed voor de volgende dag. Je kunt dan immers tegen jezelf zeggen, dat je alweer wat dingen hebt kunnen afvinken. Tel je successen niet je taken!


Bed icoon

Sta op tijd op en zorg dat je klaar bent voor de dag

Wanneer je een taak hebt die je moet uitvoeren, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je daar klaar voor bent. Niet alleen mentaal maar ook fysiek. Maar hoe doet je dat? Dit doe je door ervoor te zorgen dat je voldoende hebt bewogen, voordat je aan je taak begint. Beweging zorgt ervoor dat je lichaam extra endorfine aanmaakt. Endorfine is een stofje dat je een gelukgsgevoel geeft, waardoor je de dag meteen goed begint. Ga dus even sporten in de ochtend, voordat je aan je taak begint! Heb je nog geen sportkleding in je kast waar jij je fijn in voelt? schaf dit dan zeker aan, want in fijne en mooie sportkleding kun je jezelf makkelijker motiveren om te gaan/blijven sporten. Door fijne en mooie sportkleding, zul jij jezelf namelijk nog sneller aanzetten om even te gaan sporten.


Cijferlijst icoon

Sta stil bij de gevolgen die er anders zijn

Heb jij een tentamen die je absoluut moet halen, maar kun je jezelf er maar niet toe zetten om te beginnen met leren? Probeer dan de gevolgen in te zien. Wanneer je bijvoorbeeld begint met leren, zal dit hoogstwaarschijnlijk leiden tot een onvoldoende en dat is natuurlijk niet wat je wil.

Extra tip’s:

Heb je te veel mensen om je heen? Trek je dan even terug in je slaapkamer en probeer wat te leren achter je bureau. Wellicht dat een rustige omgeving jou nog meer motiveert om te beginnen. Wat ook van belang is, is een goede bureaustoel. Wanneer je namelijk continu niet comfortabel zit, is het ook lastig om je te concentreren. Allemaal externe factoren die ervoor kunnen zorgen dat jij compleet afgeleid blijft.


Wandelen icoon

Beloon jezelf

Als je al een hoop taken hebt afgerond van je to-do list, kan het absoluut geen kwaad om jezelf even te belonen. Kijk naar je successen en vier deze! Dit zal je helpen om positief de eindstreep te halen, want zo zie je in: niks is onmogelijk. Kijk naar wat je al met succes hebt afgerond. Dit zal je motiveren om de rest ook succesvol af te ronden. Een beloning kan bestaan uit een klein rondje buiten wandelen of een spelletje spelen met de kids. Wanneer je voor jezelf een leuke beloning belooft, zal je sneller aan de slag gaan!


Te hoge lat voor jezelf icoon

Maak je doelen realistisch

Heb je een doel en wil je die echt behalen? Zorg er dan voor dat het doel wel realistisch is. Jij weet wat je kunt en wat je wil. Wanneer je de lat te hoog legt voor jezelf, is het vaak onmogelijk om gemotiveerd te blijven. Disclaimer: Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je een uitdaging hebt, dus maak het ook niet te makkelijk voor jezelf. Wees kritisch en ga uitdagingen aan, wanneer je voelt dat dit jouw ding is! Samengevat: leg de lat hoog, maar niet te hoog. Je moet er wel bij kunnen als je springt.


Koffiekop icoon

Relax

Neem de tijd om te ontspannen tussen je werkzaamheden door. Een goede ontspanning zorgt ervoor dat je daarna weer met een frisse blik aan de slag kunt. Tien minuten televisie kijken of een lekker kop koffie voor jezelf zetten kunnen bijvoorbeeld ontspannend werken. Op deze manier geef je jezelf ook een beetje rust. Dit is namelijk belangrijk als je gefocust wil blijven werken. Na deze korte pauze ben je namelijk weer klaargestoomd, om de komende uren weer vol aan de bak te gaan. Wil je ook weten hoe je ontspannen aan een werkdag begint? Lees dan ons blog over het ontspannen beginnen aan je werkdag!


Heb jij thuis nog geen plekje waar je echt goed kan werken? Lees dan ons blog over hoe je het beste jouw werkkamer kunt inrichten. Wil jij ook graag weten in welke outfits je thuis comfortabel aan het werk kunt? Lees dan het blog over de meest comfortabele outfits voor het thuiswerken. En lopen er thuis ook nog kinderen rond? Lees dan gauw ons blog over hoe je het beste thuis kunt werken met kinderen om je heen!

Hoe motiveer jij jezelf om door te blijven gaan?

Liefs, Ilse

Deel deze blog met je vrienden: