Vele sportieve schoenen van New Balance heren

De oprichting van New Balance

In de eerste jaren van 1900 begon de oprichting van het concern New Balance Arch Support Company. De oprichter van het bedrijf was de Engelsman William J. Riley die in Boston, Verenigde Staten zijn eigen bedrijfje oprichtte. Hij begon met het produceren en verhandelen van inlegzolen. De schoenen waren destijds nog niet zo comfortabel ontwikkeld dat je er de hele dag op kon lopen. Inlegzolen waren dus een gat op de markt en bij veel mensen sloegen ze goed aan. De inlegzolen zorgde ervoor dat schoenen beter pasten en dat voetproblemen beter voorkomen konden worden. De eerste zool die Riley ontwikkelde, ondersteunde de voeten op drie specifieke punten. Deze zorgden ervoor dat je een hogere balans en comfort in de schoenen had. Het idee van deze driepuntsondersteuning is geïnspireerd op de wijze hoe kippen lopen. Ze hebben namelijk een perfecte balans op de twee poten met drie klauwen.

De eerste schoen: de Trackster

Na vele jaren duizenden inlegzolen te hebben geproduceerd, nam Riley er in 1927 een nieuwe kracht bij. De salesman Arthur Hall moest ervoor zorgen dat de verkoop flink kon worden uitgebreid en in 1934 werd hij een bedrijfspartner van Riley. New Balance groeide enorm en na verloop van tijd namen de schoonzoon en dochter van Hall, Eleanor en Paul Kidd de organisatie over. Door de toenemende concurrentie van goed passende schoenen, werden inlegzolen steeds meer overbodig. Hierdoor kwam New Balance op het idee om zich ook op schoenen te gaan richten. In 1960 introduceerden ze ’s werelds eerste hardloopschoen met een geribbelde school, de ‘Trackster’. Vooral bij sportteams op de universiteiten MIT, Turfts University en de Boston University was de schoen erg populair.

Het onderscheidende vermogen van New Balance

Heb je ooit wel eens een reclame van New Balance gezien? De kans is klein dat je je een tv-spotje van het merk kunt herinneren, want New Balance probeert zo weinig mogelijk geld in marketingcampagnes te investeren en dit willen ze vrijmaken voor het continue verbeteren van de schoenen. Waar grote merken als Puma, Adidas en Nike vele sportidolen gebruiken in hun campagnes, houdt New Balance zich hiervan afzijdig. Ze zijn van mening dat de kwaliteit van de schoenen moet bepalen of mensen de schoenen willen kopen en niet omdat ze grote namen als Ronaldo, Messi of Robben erin zien lopen. Wist je dat New Balance ook verschillende breedtematen heeft voor hun schoenen?