LG

LG, Life’s Good of Lucky Goldstar?

Het eerste elektronicaconcern in Zuid-Korea

Voor de oprichting van de LG Group gaan we terug naar het jaartal 1958. De naam van het bedrijf was bij de introductie ‘Goldstar’. De oprichter was de Zuid-Koreaan Koo In Hwoi. Bij de oprichting was Goldstar actief op de markt voor huishoudelijke en professionele elektronica. Ze produceerde producten als televisies, radio's, koelkasten, airconditioners en witgoed. Het was destijds het eerste bedrijf in Zuid-Korea dat elektronische producten ontwikkelde.

1995 tot 2003

In 1995 werd de naam van het bedrijf veranderd in LG Electronics. In hetzelfde jaar werd het Amerikaanse bedrijf ‘Zenith’ overgenomen door LG. Het bedrijf bleef groeien en dit leidde tot vele innovaties. LG ontwikkelde bijvoorbeeld de eerste mobiele digitale CDMA-telefoons en de eerste chipset voor de wereld van digitale tv’s. In 1998 kwam LG met de eerste plasmatelevisie op de markt. Deze had maar liefs een diameter van 152 cm (60”), wat in die tijd een enorme grootte voor een televisie was. In 2003 breidde LG haar activiteiten uit door het betreden van de markt voor GSM-telefoons in Europa en het Midden-Oosten.

2004 tot anno nu

De vele ontwikkelingen van televisies leidde in 2004 tot de eerste all-in-one LCD-tv van LG. In het daaropvolgende jaar groeide het bedrijf uit tot één van de grootste leverancies van GSM’s. De LG Chocolate zorgde in 2007 voor een enorm succes met een afzet van 7,5 miljoen stuks. In deze tijd volgden vele innovaties elkaar op om mee te kunnen gaan met de snelle ontwikkelingen in de markt. LG stond voor slimme technologie en stijlvol design. Dit was in de daaropvolgende jaren goed te zien aan het uiterlijk van de producten. Telefoons en televisies worden bijvoorbeeld alsmaar technischer, platter en sneller.

De naam en het logo van LG

Wie de naam van LG ziet, zal denken dat hiervan de bekentenis ‘Life is Good’ is, want dit is immers de reclameslogan van LG. Echter, de naam van het bedrijf is een afkorting van ‘Lucky Goldstar’, de bedrijfsnaam die LG hanteerde tot 1995. Lucky werd gebruikt voor producten in Zuid-Korea en Goldstar werd gebruikt voor buitenlandse producten.

Wanneer je het logo van LG ziet, zie je een rood-roze cirkel met daarin een L en een G in de vorm van een smiley. Volgens LG symboliseren de L en de G de technologie, wereld, menselijkheid en jeugd. De filosofie van het bedrijf rust op deze vier factoren. LG wil met mensen over de hele wereld een relatie onderhouden door het ontwikkelen van hoogwaardige technische producten. De rood-roze kleur in het logo staat voor vriendelijkheid en commitment om de beste producten te bieden. De grijze kleur van de letters ‘LG’ naast het figuur staat voor betrouwbaarheid en technologie. Naast dit zakelijke logo heeft LG ook een 3D-logo. Deze is in overeenstemming met het zakelijke logo maar deze geeft de visuele impact van het logo extra kracht.