SAMSUNG
NAAR BOVEN

SAMSUNG: Van vishandelaar tot één van de meest toonaangevende elektronicabedrijven

Hoe SAMSUNG begon

Wie aan SAMSUNG denkt, denkt meestal aan een uitlopend assortiment aan elektronica. Daarom zal het veel mensen waarschijnlijk verbazen dat SAMSUNG bij haar oprichting in 1938 begon met het verkopen van vis, groente en fruit. De oprichter was Byung-Chull Lee uit de Koreaanse stad Taegu. Het logo bestond destijds uit drie sterren, wat in het Koreaans ´samsung´ betekent. In de loop van de jaren ontstond SAMSUNG Moolsan met eigen molens, machines en verschillende afdelingen. Pas in de jaren ´60 begon SAMSUNG zich op elektronische apparaten te richten. Onder de naam SAMSUNG-Sanyo Electronics verkochten ze zwart-wittelevisies.

Wereldwijde groei in vele sectoren

Door de jaren heen veranderde SAMSUNG vaak van naam doordat er met verschillende bedrijven werd gefuseerd. SAMSUNG begon met het produceren van wasmachines, koelkasten, kleurentelevisies, magnetrons en nog veel meer. In 1978 zorgde SAMSUNG voor een record met het verkopen van vier miljoen zwart-wittelevisies. SAMSUNG ging in deze tijd ook exporteren en werd marktleider op het gebied van op halfgeleiderfabricage. Dit was een begin van het betreden van de wereldwijde markt.

Door de export naar landen over de hele wereld kreeg SAMSUNG een groot marktaandeel in meerdere sectoren. Er werden verkoopfilialen opgezet in het buitenland en er werden nieuwe categorieën aan het assortiment toegevoegd. De productie van airconditioners, personal computers (pc’s) en videorecorders waren belangrijk voor verdere groei van het bedrijf. In 1989 werd een record bereikt van de productie van de 20 miljoenste kleuren-tv.

Het belang van innovatie

De concurrentie werd steeds groter en innovatie werd steeds belangrijker om voorop in de strijd te lopen. SAMSUNG speelde hier goed op in door de kansen af te stemmen aan de behoeften van de markt. In 1991 begon SAMSUNG met de ontwikkeling van de mobiele telefoon, welke tegenwoordig één van de belangrijkste markten voor SAMSUNG is. Aan het eind van de 20e eeuw werden vele uitvingen gedaan in de tv- en computertechnologie en de auto-industrie. Het bedrijf was in deze periode wereldwijde marktleider van 17 verschillende producten. Maatschappelijke betrokkenheid, duurzaamheid en sport werden steeds belangrijker en hier speelde SAMSUNG goed op in door het sponsoren van wereldatletiek.

Digitale tijdperk

Het digitale tijdperk is voor SAMSUNG erg belangrijk geweest om zich te kunnen ontwikkelen. Door constante innovaties wisten ze de concurrent voor te blijven. Vooral de ontwikkelingen in de markten van LCD-televisies en smartphones zijn erg belangrijk geweest voor de groei van SAMSUNG. In onze webshop heb je een ruime keuze aan artikelen van SAMSUNG. Hierbij kun je denken aan smartphones, televisies, printers, computers en nog veel meer. Klik de producten in onze webshop aan als je een uitgebreide beschrijving van het product wilt lezen.