Een ruime keuze aan verschillende sportschoenen van New Balance

New Balance, geïnspireerd door kippen

In de beginjaren van 1900 werd het bedrijf New Balance Arch Support Company opgericht. Het was destijds de Engelsman William J. Riley die het bedrijf in Boston (Verenigde Staten) oprichtte. New Balance richtte zich in eerste instantie op het maken van inlegzolen. Dit werd gedaan omdat in die tijd de schoenen nog niet zo gemaakt waren dat ze altijd lekker zaten. Riley wilde een inlegzool maken om mensen te helpen die moeite hadden met de pasvorm van schoenen en snel voetproblemen kregen. Het eerste product was een flexibele zool die de voet op drie punten ondersteunde om ze te voorzien van een hogere balans en comfort. Er wordt gezegd dat Riley op dit product en tevens op de naam van het bedrijf is gekomen door zich te laten inspireren door kippen. Hij keek in zijn tuin hoe de kippen een perfecte balans konden houden door slechts op twee poten met drie klauwen te lopen. Die driepuntsondersteuning zag je later terug bij de inlegzool.

De introductie van de Trackster

In 1927 nam Riley er een nieuwe kracht bij, de salesman Arthur Hall. Hall werd in 1934 een bedrijfspartner van Riley. In 1956 namen de dochter en schoonzoon van Hall, Eleanor en Paul Kidd, het bedrijf over. Tot 1960 gingen zij door met het verkopen van inlegzolen. De concurrentie werd groter en er werden steeds meer schoenen ontwikkeld met een betere pasvorm. Daarom introduceerde New Balance in 1960 ’s werelds eerste hardloopschoen met een geribbelde zool op de markt, de ‘Trackster’. Deze schoen was erg populair onder sportteams op universiteiten als de MIT, Turfts University en de Boston University.

Het beste product voor de beste prestaties

In de daarop volgende jaren groeide het bedrijf elk jaar weer en breidde het haar activiteiten uit. Waar grote concurrenten hun productie verplaatsen naar Aziatische landen, produceert New Balance haar schoenen nog steeds in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Opvallend is dat de grote namen als Adidas en Nike vele sportidolen gebruiken om hun producten te promoten. New Balance heeft hier een hele andere visie op. Zij stellen dat de kwaliteit van de producten moet bepalen dat men ze wil dragen en niet dat mensen de schoenen willen dragen omdat beroemde mensen er mee rondlopen. Zonder het investeren van grote bedragen in marketingcampagnes heeft New Balance het voor elkaar gekregen om tegenwoordig één van de grootste aanbieders van sportschoenen te zijn. New Balance hecht waarde aan integriteit, teamwork en klanttevredenheid. Ze willen altijd de best presterende schoenen ontwikkelen. Ze zijn sinds 1972 ook het enige merk die sportschoenen maakt met verschillende breedtematen.