LEVI'S
NAAR BOVEN

Levi’s, van klassieke denim jeans tot shirts en truien

Het verhaal achter Levi Strauss & Co.

De geschiedenis van de kledingfabrikant Levi Strauss & Co., tegenwoordig bekend als Levi’s, begon vele jaren geleden in San Francisco. De van oorsprong Duitse oprichter Levi Strauss verhuisde in 1853 naar San Francisco om kleding, schoenen en andere vergelijkbare goederen te verkopen. Nadat hij dit bijna 20 jaar had gedaan, begon hij een samenwerking met de kleermaker Jacob David uit Reno, Nevada. Ze maakten werkkleding van bruin katoen en blauwe denim, welke ze met klinknagels versterkten. Later in het jaar wisten ze een belangrijk patent op de jeans te krijgen, waardoor de jeans een officieel handelsmerk werd met de naam ‘XX’. Ze gaven in 1886 extra kracht aan de jeans door deze een kenmerkend logo te geven met twee paarden die de XX uit elkaar proberen te trekken. Tegenwoordig wordt dit logo nog steeds (in een modernere versie) gebruikt.

1908 tot 1941

Nadat het logo van de bekende broek van Levi Strauss als handelsmerk werd geregistreerd in Japan in 1908, begon de ontwikkeling van wereldwijde groei. Op korte termijn waren Australië en Zuid-Afrika ook twee belangrijke afzetmarkten. Deze groei zorgde ervoor dat Levi’s haar activiteiten ging uitbreiden. In 1909 werden ook kaki-broeken en jassen geproduceerd en een aantal jaren later soort van overalls voor kinderen. In 1918 ontwierp Levi Strauss speciaal voor vrouwen de rokbroek. Hierdoor hoefden vrouwen niet altijd dezelfde soort kleding te dragen en kregen ze meer bewegingsruimte. In 1928 werd de naam Levi’s officieel als handelsmerk geregistreerd. In 1941 werd de groei van het merk in het buitenland versterkt omdat vele Amerikaanse soldaten de broeken droegen in het buitenland.

1950 tot 2011

Vanaf de jaren ’50 zorgde Levi’s met vernieuwde productieprocessen voor vele nieuwe modellen. In 1960 ontwikkelden ze een jeans die voorgekrompen was, waardoor men de jeans niet meer zelf in heet water hoefden te krimpen. In 1964 verkreeg het bedrijf een patent op het maken van permanente plooien in broeken en shirts. In 1967 werd het logo veranderd naar het logo dat we nu kennen: de naam Levi’s in witte letters gedrukt op een rode vleermuisvleugel. Het ontwerp werd gedaan door Walter Landor & Associates.

Na verloop van tijd gaat het bedrijf zich ook meer op sport richten. Ze ontwierpen kleding voor atleten tijdens de Oympische Spelen van 1980 en 1984. Net zoals sport werden duurzaamheid en betrokkenheid steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Het verbeteren van de werkomstandigheden en rechten voor de werknemers was een eerste stap hiervan. In 2011 heeft Levi’s een belangrijke stap gezet voor duurzame productie. Bij de productie van jeans werd doorgaans ongeveer 42 liter(!) water per jeans verbruikt, maar dit hebben ze weten te verminderen met 96%.