Sportkleding, schoenen en accessoires van Under Armour®

De uitvinding van het vochtafvoerende shirt

Bij de meeste grote kledingmerken zie je dat ze een rijke historie hebben met een lange geschiedenis. Daarom is het ook opvallend dat het Amerikaanse kledingconcern Under Armour® pas in 1996 is opgericht en in een korte tijd een snelle groei heeft meegemaakt. De man achter de oprichting van het concern was de 23 jaar oude Kevin Plank. Hij was destijds aanvoerder van het footballteam van de University of Maryland. Plank had na de wedstrijden veel last van het doordrenkte shirt onder zijn wedstrijdshirt. Echter, hij merkte dat het shirt dat hij tijdens de training droeg altijd droog bleef. Dit bracht hem op ideeën en daarom kwam hij met het initiatief om een shirt te ontwikkelen dat vocht kon afvoeren. Deze liet hij vervolgens zijn teamgenoten dragen tijdens de wedstrijden.

Hij begon na zijn afstuderen in Washington zijn bedrijfje in de kelder van zijn oma. Al snel had hij het perfecte ontwerp gevonden van een shirt dat microvezels bevatte die sporters koel, licht en droog hield. De uitvinding van de shirts kwam snel onder de aandacht van grote merken als Reebok, Adidas en Nike. Zij zagen het belang van het shirt en namen het ontwerp al snel over.

De sleutel tot succes

Wanneer op een dag in de USA Today een foto verscheen van de Oakland Riders quarterback Jeff George, die een Under Armour® coltrui droeg, steeg het merk enorm in populariteit. Wanneer de materiaalman van Georgia Tech een aantal shirts bestelde bij Plank, zorgde dit voor vele andere geïnteresseerden. Binnen korte tijd had het bedrijf contract getekend met Arizona State University, North Carolina State University en een aantal andere teams die op een hoog niveau speelden. In die tijd bleek al dat mond-tot-mondreclame een erg belangrijke factor is voor succes, want vele spelers gaven de lovende woorden door aan andere spelers. Dit gaf Under Armour® de mogelijkheid om haar assortiment uit te breiden met andere lijnen, waaronder de AllseasonGear, TurfGear, ColdGear, en StreetGear. In 1997 opende het bedrijf een fabriek in Ohio om aan de grote vraag te kunnen voldoen.

Under Armour® in bekende films

Toen Plank dacht dat het bedrijf niet beter kon beginnen, kwam zijn echte doorbraak pas in 1999. Warner Brothers klopte bij Under Armour® aan om twee bekendheden in hun films te voorzien van Under Armour® kleding. Dit waren de acteurs Oliver Stone en Jamie Foxx. Plank speelde hier snel op in door advertentieruimte te kopen bij ESPN waardoor in korte tijd een enorme verkoop werd gerealiseerd.

Het bedrijf bleef alsmaar groeien en over de hele wereld werden vestigingen geopend. Under Armour® heeft tegenwoordig haar hoofdvestiging in Baltimore (Maryland) en overige vestigingen in Amsterdam, Denver, Hong Kong, Jakarta, Toronto en Guangzhou.